Medardo Rosso, Impressie van een omnibus, ca. 1883-1884, privéverzameling

Voor het eerst in België wijdt het MSK Gent in de lente van 2018 een overzichtstentoonstelling aan de Italiaanse kunstenaar Medardo Rosso (1858 –1928). In de tentoonstelling belichten we de ontwikkelingsgang van deze pionier van de moderne kunst. Rosso was geen beeldhouwer in de klassieke betekenis van het woord, een kunstenaar die in steen houwt, maar een boetseerder in de zachte klei en was.

lees meer

Het moment capteren
In de tentoonstelling belichten we de ontwikkelingsgang van deze pionier van de moderne kunst. Rosso was geen beeldhouwer in de klassieke betekenis van het woord, een kunstenaar die in steen houwt, maar een boetseerder in de zachte klei en was. Hij verwerkte niet alleen universele ideeën als verwaarlozing en hulpeloosheid, armoede en onschuld; Rosso trachtte tevens het vluchtige moment te capteren en dit moment van verwondering met zijn publiek te delen.

Rosso dramatiseerde het moment niet, maar capteerde het, verlengde het en ontdeed het langzamerhand van zijn materiële omgeving. In zijn beelden wilde hij de dynamiek en de intensiteit van het leven zelf leggen. Bepaalde zijden van het beeld werkte hij uit, andere niet, zodat hij de kijker in zijn waarneming leidt.

Een wonderlijk proces
Voor de opstelling van zijn werk gaan we uit van de concepten die Rosso ontwikkelde: zijn strijd met het medium, zijn overtuiging dat licht de essentie is, zijn aanvoelen van de omgeving, zijn overtuiging dat ruimte essentieel is, de waarde die hij hechtte aan het gezichtspunt, en zijn interesse voor het beeld en zijn lumineuze kwaliteiten.

In de tentoonstelling focussen we op het wonderlijke proces van Rosso's werk, via zijn beelden en tekeningen, maar tevens via zijn foto’s waarin hij zijn einddoel bereikte, namelijk de dematerialisatie van de vorm, door de vormen te laten vervagen en opgaan in de ruimte.