Gabriel (detail) - Sint-Baafskathedraal Gent © www.lukasweb.be – Art in Flanders vzw, Dominique Provost (2).jpg

In 2020 vindt de grootste Jan van Eyck-tentoonstelling ooit plaats in het MSK. Wereldwijd zijn er van deze Vlaamse meester slechts een twintigtal werken bewaard, waarvan zeker de helft afreist naar Gent. Hier worden ze samengebracht met werk uit het atelier van Van Eyck, kopieën van intussen verdwenen schilderijen en meer dan 100 topstukken uit de late middeleeuwen.

lees meer

De acht gerestaureerde buitenluiken van De Aanbidding van het Lam Gods staan uiteraard centraal in de tentoonstelling. Voor het eerst in de geschiedenis wordt buiten de Sint-Baafskathedraal van Gent een tentoonstelling gewijd aan deze revolutionaire panelen van de gebroeders Van Eyck. De panelen worden verdeeld over de tentoonstellingszalen, zodat jullie dichter dan ooit bij het meesterschap van Van Eyck komt. Na hun terugkeer zullen ze de kathedraal nooit meer verlaten… Mis deze unieke kans dus vooral niet!

'Van Eyck. Een optische revolutie' wordt een absolute once in a lifetime-ervaring. De revolutionaire blik en het genie van Van Eyck worden tastbaarder dan ooit! Nooit eerder kon je zoveel van zijn meesterwerken op één plaats in detail bewonderen. Daarmee bieden we jullie dezelfde verwondering die de tijdgenoten van Jan van Eyck ervoeren bij het zien van zijn werk.

Tussen hof en stad
Jan van Eyck was hofschilder van de Bourgondische hertog Filips de Goede (1396-1467). De flamboyante hertog en zijn gezelschap omringden zich met de beste kunstenaars. Tezelfdertijd floreerden de Vlaamse handelssteden Gent en Brugge. Rijke kooplui en politici spiegelden zich aan de pracht en praal van het hof en waren op hun beurt afnemers van luxeproducten. Dit was de creatieve omgeving van Jan van Eyck, tussen hof en stad, en tussen kunst en ambacht.

Het hoogtepunt van de laatmiddeleeuwse kunst
Van Eyck stak uit boven zijn tijdgenoten en ontketende een optische revolutie. Met zijn weergaloze techniek, wetenschappelijke kennis en ongeëvenaarde observatievermogen tilde hij de olieverfschilderkunst tot ongekende hoogten en bepaalde de verdere koers van de Westerse schilderkunst. Nooit eerder had een schilder de realiteit zo tastbaar gemaakt, met portretten waarbij enkel de adem ontbreekt en landschappen die de wereld in al haar facetten tonen. Van Eyck zoomt in op de kleinste details en zoomt dan weer uit bij zijn onvergetelijke panorama’s.

Jan van Eyck, Portret van een man met blauwe kaproen, ca. 1…
Jan van Eyck, Portret van een man met blauwe kaproen, ca. 1428-30 (Muzeul National Brukenthal, Sibiu, Roemenië)

In zijn meesterwerk ‘De Aanbidding van het Lam Gods’ (1432, Sint-Baafskathedraal, Gent) komen al die onderdelen samen. Centraal in de tentoonstelling staat de restauratie van de buitenluiken van ‘De Aanbidding van het Lam Gods’, uitgevoerd door het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) en gestart in 2012 in het MSK. De bezoekers zullen het spectaculaire resultaat van dichtbij kunnen bewonderen. Bovendien worden de panelen voor het eerst ooit samengebracht met andere werken van Van Eyck.

In gesprek met Van Eycks tijdgenoten
Om Van Eycks optische revolutie tastbaar te maken zullen zijn schilderijen naast de werken van zijn meest getalenteerde tijdgenoten uit Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje geplaatst worden. Ook zij bewogen zich in de hoogste kringen en kregen prestigieuze opdrachten. De tentoonstelling zoomt in op de artistieke raakpunten en verschillen. Op deze manier duiken we dieper in de historische context waarin deze kunstwerken gemaakt werden.

‘Van Eyck. Een optische revolutie’ ontrafelt de mythes over de kunstenaar en zet zijn techniek, zijn oeuvre en zijn invloed in een nieuw perspectief. De tentoonstelling wil de bezoekers een gevoel van bewondering ontlokken dat vergelijkbaar is met wat tijdgenoten ervoeren toen ze zijn kunst voor het eerst zagen: een ‘once in a lifetime’-ervaring.

Een tip van de sluier…
De tentoonstelling brengt zo’n 80 laatmiddeleeuwse topwerken naar Gent. Schilderkunst, miniatuurkunst, sculptuur en tekeningen worden naast en tegenover elkaar geplaatst, om de middeleeuwse wereld van Van Eyck tot leven te brengen. Daarvoor werkt het MSK samen met (inter)nationale partners. We lichten hier al een tipje van de sluier, met enkele in het oog springende bruiklenen. Hou de komende maanden vooral de website in het oog voor meer nieuws!

Jan van Eyck, De Annunciatie diptiek, ca. 1433-35 (Museo Na…
Jan van Eyck, De Annunciatie diptiek, ca. 1433-35 (Museo Nacional Thyssen-Bornemisza, Madrid)

OMG! Een themajaar en een bezoekerscentrum
In 2020 huldigt Gent haar grote Vlaamse Meester. De stad laat met het themajaar ‘OMG! Van Eyck was here’ zien dat Van Eyck na zes eeuwen nog steeds zijn stempel op de stad drukt. Generatie na generatie inspireert Van Eyck nieuwe meesters, die in 2020 met grote trots in de kijker zullen worden gezet. Beeldende kunsten, theater, dans, design, mode, gastronomie, muziek en zelfs shoppen zullen een jaar lang baden in de sfeer van Van Eyck en zijn virtuoze meesterwerk. Kom naar Gent en laat je zintuigen prikkelen. Van Eyck was here. And will be here to stay. Will you?

Later in 2020 opent in de Sint-Baafskathedraal bovendien een nieuw bezoekerscentrum. Een combinatie van originele kunstschatten en moderne presentatietechnieken zal daar gebruik worden om het verhaal achter het veelluik van de gebroeders Van Eyck te vertellen en de vele boodschappen verhuld in het Lam Gods toe te lichten.

Toerisme Vlaanderen ondersteunt zowel de tentoonstelling als het nieuw bezoekerscentrum in de Sint-Baafskathedraal als hefboomproject binnen het programma Vlaamse Meesters. Met dit programma rond Rubens, Bruegel en Van Eyck, willen Toerisme Vlaanderen en zijn partners 3 miljoen culturele meerwaardezoekers van over heel de wereld naar Vlaanderen brengen.