Gidsen en atelierbegeleiders | MSK Gent
Ga naar inhoud (Enter)

Gidsen en atelierbegeleiders

Het MSK werkt samen met bijna 50 gidsen. Dagelijks nemen zij groepen volwassenen en kinderen gepassioneerd mee in de vaste collectiepresentatie of de tijdelijke tentoonstellingen, en begeleiden ze workshops in het museumatelier.

Rondleidingen, workshops en instapactiviteiten

Het MSK heeft een uitgebreid aanbod voor kinderen en families, scholen, volwassenen en verenigingen die zich in groep willen onderdompelen in de kunsten. Je kan rondleidingen boeken, deelnemen aan workshops en instappen op laagdrempelige themadagen zoals de Kunstendag voor kinderen of de Erfgoeddag.

Bovenop de rondleidingen op vraag organiseert het museum ook maandelijkse gesprekken op zaal en thematische instaprondleidingen waaraan je individueel kan deelnemen.

Om dit alles mogelijk te maken, steunt het museum op een grote ploeg gidsen en begeleiders die zich als freelancers engageren voor het MSK. Sommigen zijn aan de slag als all-round gids, anderen specialiseren zich in bepaalde thema's of specifieke publieken.

Zelf museumgids worden?

We gaan geregeld op zoek naar nieuwe gidsen en atelierbegeleiders om de ploeg uit te breiden. Een liefde voor kunst en natuurlijk een scoiale en open ingesteldheid zijn daarbij cruciaal, maar je hoeft zeker geen (kunst)historicus te zijn om in het MSK aan de slag te gaan.

Integendeel: we willen net een zo divers mogelijke gidsenploeg uitbouwen, met mensen van allerlei leeftijden, achtergronden en visies. We moedigen gidsen ook aan om nieuwe methodieken te bedenken of originele themarondleidingen uit te werken. Zo blijven de verhalen die we vertellen actueel en uitdagend.

Wil je meer weten over ons gidsenbeleid en wil je graag kandideren? Neem dan contact op met de dienst publiekswerking, msk.educatie@stad.gent.

Plan je groepsbezoek

Wil je het MSK bezoeken met vrienden of familie, met de school, je vereniging of bedrijf? Check dan ons ruime aanbod voor groepen, met en zonder gids!

20220303 LGBTQ

Maak kennis met onze gidsen en atelierbegeleiders

An Hernalsteen

“Ik omarm de volledige collectie, van de vroege anonieme meesters tot het spetterende kleurenvuurwerk van Jules Schmalzigaug.”

An Hernalsteen

“Ik omarm de volledige collectie, van de vroege anonieme meesters tot het spetterende kleurenvuurwerk van Jules Schmalzigaug.”

An Hernalsteen studeerde vertaler-tolk en kunstwetenschappen. Het onderwerp van haar thesis vormde de Gentse Westerbegraafplaats. Haar liefde voor kunst en cultuur geeft ze graag door via rondleidingen en lezingen in musea in Gent, Brugge, Antwerpen en Brussel.

An houdt van de volledige collectie van het MSK, van de vroege anonieme meesters tot het ‘spetterende kleurenvuurwerk’ van Jules Schmalzigaug. Ook de werken van Leon Spilliaert blijven haar fascineren.

An Hernalsteen

Ann Van Eenaeme

“De kruisdraging is echt een werk met een verhaal, zowel inhoudelijk en qua schildertechniek als de discussie rond de attributie.”

Ann Van Eenaeme

“De kruisdraging is echt een werk met een verhaal, zowel inhoudelijk en qua schildertechniek als de discussie rond de attributie.”

Ann Van Eenaeme studeerde rechten en kunstwetenschappen en volgde ook een opleiding als museumgids. Ze was lang werkzaam als jurist in de financiële sector. Ann houdt van afwisseling en gidst graag zowel in de tijdelijke tentoonstellingen als in de vaste collectie. Tijdens een rondleiding bekijkt ze kunst graag vanuit verschillende perspectieven en laat ze haar publiek zoveel mogelijk zelf kijken en ervaren.

Haar twee favoriete MSK-werken zijn De meesterschilder van Jan Frans Verhas en De kruisdraging van Jheronimus Bosch. De kruisdraging vindt ze echt een werk met een verhaal, zowel inhoudelijk, qua schildertechniek, restauratie als de hele discussie rond de attributie.

Annelies Steen

“Ik probeer zo interactief mogelijk te werken zodat in elke rondleiding de dialoog wordt aangewakkerd en zintuigen worden geprikkeld.”

Annelies Steen

“Ik probeer zo interactief mogelijk te werken zodat in elke rondleiding de dialoog wordt aangewakkerd en zintuigen worden geprikkeld.”

Annelies Steen studeerde kunstwetenschappen, beeldhouwkunst en goudsmeedkunst. Ze gidst graag voor kinderen en maakt van elke rondleiding steevast een interactieve beleving waarbij kinderen creatief worden uitgedaagd.

Mede door haar Oostendse roots is Annelies grote fan van de etsen van James Ensor in de MSK-collectie, al van kinds af aan was ze gefascineerd door deze excentrieke, veelzijdige kunstenaar.

Foto: Noé Lagaert

Annelies Steen

Annemie Stautemas

“De begonia’s straalt rust en zachtheid uit, je kan bijna de warmte van de zon voelen en de bloemen ruiken.”

Annemie Stautemas

“De begonia’s straalt rust en zachtheid uit, je kan bijna de warmte van de zon voelen en de bloemen ruiken.”

Annemie Stautemas studeerde kunstgeschiedenis en was lang werkzaam in de textielwereld. Nu geeft ze Nederlandse taallessen en gidst ze voor kinderen.

Annemie heeft een voorliefde voor sociale thema’s en gaat graag in interactie met haar publiek. Haar favoriete werk is De begonia’s van Jenny Montigny. Het straalt voor haar rust en zachtheid uit, het helpt haar om te ontspannen en eventjes uit de alledaagse ratrace te stappen.

Foto: Noé Lagaert

Annemie Stautemas

Ben Ghyselinck

“In de LGBTQ+ tour ontdek je diversiteit door de eeuwen heen, ook al was die niet rechtstreeks zichtbaar op de werken.”

Ben Ghyselinck

“In de LGBTQ+ tour ontdek je diversiteit door de eeuwen heen, ook al was die niet rechtstreeks zichtbaar op de werken.”

Ben Ghyselinck studeerde communicatiewetenschappen en is actief als financieel medewerker en coördinator binnen het jeugdwerk. In het MSK gidst hij de LGBTQ+ rondleiding. Aan de hand van verhalen achter de werken en de kunstenaars legt Ben in deze rondleiding de rijke diversiteit bloot die onze maatschappij altijd gekend heeft, maar die vaak verborgen bleef.

Portret van dokter Ludwig Adler door Oskar Kokoschka is zijn lievelingswerk.

Foto: Noé Lagaert

Ben Ghyselinck

Celesta Daniëls

“De ateliers van het MSK zijn een broeiplaats van prille kunst en te gekke probeersels.”

Celesta Daniëls

“De ateliers van het MSK zijn een broeiplaats van prille kunst en te gekke probeersels.”

Celesta Daniëls studeerde fotografie & grafische toepassingen en volgde aansluitend een lerarenopleiding. Na haar stage in het MSK ging ze er nooit meer weg. De ateliers van het MSK ziet ze als een broeiplaats van prille kunst en te gekke probeersels. Met klei, verf, penselen, tape, karton, inkt e.a. helpt Celesta kinderen en jongeren al het moois uit het MSK tot eigen verhalen te kneden.

Daarnaast geeft ze ook deeltijds les in Brussel en zet ze met Onderwijscentrum Gent kunsttrajecten uit voor kinderen uit Brede School-wijken.

Christine Demeunynck

“Slow looking, waarbij slechts één of twee werken onder de loep worden genomen, is steeds een warme belevenis.”

Christine Demeunynck

“Slow looking, waarbij slechts één of twee werken onder de loep worden genomen, is steeds een warme belevenis.”

Christine Demeunynk studeerde kunstgeschiedenis en musicologie en behaalde ook een gidsendiploma. In 2007 begon ze haar parcours in het MSK met rondleidingen in de legendarische British Vision-tentoonstelling. Als gids wil ze mensen vooral een ervaring meegeven en ze is ook een voorstander van “slow looking” waarbij meer tijd wordt genomen om kunst te beleven en slechts enkele werken worden belicht.

Christine heeft niet één maar drie favorieten in het MSK: Madonna met de Anjer van atelier Van der Weyden, De Geseling van Christus van Rubens en Portret van dokter Ludwig Adler van Kokoschka.

Foto: Noé Lagaert

Christine Demeunynk

Claudine De Mulder

“Ik zoek binnen de tentoonstelling altijd naar een ‘draad’.”

Claudine De Mulder

“Ik zoek binnen de tentoonstelling altijd naar een ‘draad’.”

Claudine De Mulder studeerde geschiedenis en behaalde ook een gidsendiploma. Ze werkte enkele jaren in München en ging daarna aan de slag als leerkracht geschiedenis, esthetica, Frans en Duits in Gent. Ze is ook actief als stadsgids.

Claudine gidst graag tentoonstellingen opgebouwd rond een specifiek thema, periode of kunstenaar; gidsen in de tentoonstellingen Van Eyck en Rombouts vond ze bijvoorbeeld fantastisch. Haar favoriete werken zijn De heilige Jheronimus van Bosch, De lezing door Emile Verhaeren van Van Rysselberghe en De Augustijnenrei in Brugge in de ochtend van Heckel, maar het liefst zou ze Rombouts’ De luitspeler mee naar huis nemen.

Foto: Noé Lagaert

Claudine De Mulder

Dirk Heyndrickx

“Kinderen die het moeilijk hebben, moeten kunnen zwemmen in een vijver vol prikkelende kunstervaringen.”

Dirk Heyndrickx

“Kinderen die het moeilijk hebben, moeten kunnen zwemmen in een vijver vol prikkelende kunstervaringen.”

Dirk Heyndrickx studeerde pedagogische wetenschappen en leerkracht lager onderwijs. Hij was jaren actief als leerkracht en directeur in diverse scholen in het Gentse en geniet nu van zijn pensioen. Enkele jaren terug, na een grote wereldreis, volgde hij ook een gidsenopleiding.

Dirk gelooft in een dynamische interactie tussen luisteraar en gids en maakt hierbij graag gebruik van didactisch materiaal zoals muziek. Hij wil kunst graag bereikbaar maken, vooral voor kinderen die het moeilijk hebben.

Zijn favoriete MSK-werken zijn Jong meisje op een rood tapijt van Felise Casorati en Portret van Marguerite Van Mons van Théo Van Rysselberghe.

Dirk Heyndrickx HS

Dominique Dumon

“Thema’s zoals het landschap of het portret neem ik graag als leidraad.”

Dominique Dumon

“Thema’s zoals het landschap of het portret neem ik graag als leidraad.”

Dominique Dumon studeerde kunstgeschiedenis en is al lange tijd werkzaam binnen het onderwijs. Voor haar rondleidingen werkt ze graag op maat, vertrekkende van concrete thema’s zoals het landschap of het portret. Dominique vindt het ook belangrijk om samen met de bezoeker te kijken naar de context van een kunstwerk.

Schoolkinderen van James Guthrie en Karig Maal van Meester van de spijkerstof zijn alvast twee van haar favorieten, maar door te kiezen doe je andere werken onrecht aan vindt ze.

Foto: Noé Lagaert

Dominique Dumon

Erik Bassier

“Ik vat mijn rondleidingen graag op als een tijdreis, een evolutie met hier en daar een revolutie.”

Erik Bassier

“Ik vat mijn rondleidingen graag op als een tijdreis, een evolutie met hier en daar een revolutie.”

Erik Bassier studeerde vrije grafiek en regentaat plastische kunsten. Hij is wat je noemt een echte duizendpoot; hij werkte o.m. als cinema-operator, bio-landbouwer, tuinman en in het theater. Zijn rondleidingen in het MSK vat hij graag op als een tijdreis, door het kijken naar en het beleven van kunst wil hij zijn toehoorders enthousiasmeren. De Grieks-Romeinse mythologie, de natuur of de beweegredenen van kunstenaars zijn drie van zijn stokpaardjes.

Sinds zijn grootvader hem als kleine jongen op sleeptouw nam in het MSK liggen vele werken hem nauw aan het hart, maar het werk dat hem ‘het meest naar de strot grijpt’ is The Strafing van C.R.W. Nevinson.

Foto: Noé Lagaert

Erik Bassier

Helen Buys

“Het is mijn taak om mensen warm te maken voor de MSK-collectie, dat neem ik erg ter harte.”

Helen Buys

“Het is mijn taak om mensen warm te maken voor de MSK-collectie, dat neem ik erg ter harte.”

Helen Buys studeerde geschiedenis, kunstwetenschappen en behoud en beheer van actuele kunst. Gidsen is haar grote passie. Helen houdt van afwisseling, van schoonheid, van oud en minder oud.

In haar rondleidingen wil ze haar publiek zoveel enthousiasmeren en warm maken voor de MSK-collectie. Haar lievelingswerk is De kruisdraging van Jheronimus Bosch, “een hoop zotte mannetjes samen, meer moet dat soms niet zijn” dixit Helen.

Foto: Noé Lagaert

Helen Buys

Hildegarde Meganck

“Ik wil bezoekers zelf laten kijken en ontdekken.”

Hildegarde Meganck

“Ik wil bezoekers zelf laten kijken en ontdekken.”

Hildegarde Meganck studeerde kunstgeschiedenis en museumgids. In het verleden gaf ze geschiedenis en kunstgeschiedenis aan jongeren als voorbereiding op de centrale examencommissie.

Hildegarde wil bezoekers vooral zelf laten kijken en ontdekken. Zelf ontdekt ze ook nog elke keer iets nieuws wanneer ze in het MSK is. Een van haar favoriete werken is Gastvrijheid voor vreemdelingen van Gustave van de Woestyne.

Foto: Noé Lagaert

Hildegarde Meganck

Inge Misschaert

“Het leukste vind ik om de blik van de toeschouwer te (bege)leiden bij hun bezoek.”

Inge Misschaert

“Het leukste vind ik om de blik van de toeschouwer te (bege)leiden bij hun bezoek.”

Inge Misschaert studeerde Germaanse talen, kunstwetenschappen, archivistiek en geschiedenis. Ze gidst graag over de periode oude kunst tot en met de negentiende eeuw maar eigenlijk is er niets in het MSK dat haar niet boeit. Het leukste vindt ze om de blik van de toeschouwer te (bege)leiden en hen letterlijk doorheen al het moois te gidsen.

Het favoriete werk van Inge is Verzamelaars van prenten van Honoré Daumier, omdat ze zelf onderzoek doet naar een prentenverzamelaar en ze zijn stijl bewondert.

Janne Ceulemans

“Ik ga met kinderen graag op zoek naar werken waarin hun leeftijdsgenoten te zien zijn.”

Janne Ceulemans

“Ik ga met kinderen graag op zoek naar werken waarin hun leeftijdsgenoten te zien zijn.”

Janne Ceulemans studeerde filosofie en kunstwetenschappen en verdiepte zich daarbij vooral in muziek. Ze is actief als freelance docent en workshopbegeleider binnen de kunsteducatie.

In het MSK begeleidt Janne onder meer de ateliers voor kinderen en de verjaardagsfeestjes. Ze gaat in het museum graag op zoek naar vormen van muzikaliteit en naar de verhalen en mythes die in kunstwerken verscholen zitten. Ze vindt het ook fijn om kinderen ‘zichzelf’ te laten ontdekken door samen op zoek te gaan naar werken waarin hun leeftijdsgenoten staan afgebeeld.

Haar lievelingswerk is De moerasbloem, een triest menselijk hoofd van Odilon Redon.

Foto: Noé Lagaert

Janne Ceulemans

Jo Vandevelde

“Ik laat de bezoekers graag genieten van verborgen pareltjes zoals de Ontbijtjes van Heda.”

Jo Vandevelde

“Ik laat de bezoekers graag genieten van verborgen pareltjes zoals de Ontbijtjes van Heda.”

Jo Vandevelde studeerde burgerlijk ingenieur en bedrijfsmanagement en werkte jaren als internationaal financieel directeur. Op latere leeftijd studeerde hij kunstwetenschappen en zette hij zijn eerste stappen als museumgids o.a. in de British Vision-tentoonstelling van het MSK.

Jo geeft graag rondleidingen aan studenten en volwassenen waarin hij de klemtoon legt op verbanden tussen verschillende stromingen, onderwerpen en individuele kunstenaars. Eén van zijn favoriete secties is de afdeling Noord-Nederlandse kunstenaars en hij laat bezoekers graag genieten van verborgen pareltjes als de Ontbijtjes van Willem Claesz. Heda.

Foto: Noé Lagaert

Jo Vandevelde

Karen Van Gulik

“Met zo’n immense inspiratiebron boven ons hoofd, aan thema’s geen gebrek.”

Karen Van Gulik

“Met zo’n immense inspiratiebron boven ons hoofd, aan thema’s geen gebrek.”

Karen Van Gulik studeerde binnenhuisarchitectuur en volgde daarna een lerarenopleiding. In het MSK begeleidt ze uiteenlopende ateliers voor kinderen en jongeren tussen de 7 en 18 jaar, geen thema is haar te gek met zo’n immense inspiratiebron vlakbij. Daarnaast geeft ze ook les aan de academie en zet ze voor Onderwijscentrum Gent kunsttrajecten uit voor kinderen uit Brede School-wijken.

Haar favoriete werk is het museumgebouw zelf, “alles in één”.

Kate Van der Haeghen

“Ik zoek vaak naar een ‘rode draad’ in de collectie om daarrond in het atelier iets uit te werken.”

Kate Van der Haeghen

“Ik zoek vaak naar een ‘rode draad’ in de collectie om daarrond in het atelier iets uit te werken.”

Kate Van der Haeghen studeerde aan het Stedelijk Instituut voor Sociale Studie en werkte enkele jaren voor Delhaize - De Leeuw. Na de geboorte van haar zoon wijdde ze zich voornamelijk aan haar gezin maar bleef ze ook betrokken bij talrijke creatieve initiatieven.

In het MSK is ze actief als gids en begeleider van museumateliers, ze noemt het haar tweede thuis. Haar gidsbeurten bouwt ze op rond uiteenlopende thema’s, aangepast aan de leeftijd van de jonge bezoekers. Kate gaat vaak op zoek naar een ‘rode draad’ in de collectie om daarrond dan vervolgens in het atelier iets uit te werken.

Ze heeft niet één maar meerdere favoriete werken: De kruisdraging, Familieportret, Allegorie van de vijf zintuigen, Jong meisje op een rood tapijt, De Spanjaard in Parijs.

Foto: Noé Lagaert

Kate Van der Haeghen

Kathy De Vos

“Ik laat de groep graag actief meedenken en zelf de logica achter de dingen ontdekken.”

Kathy De Vos

“Ik laat de groep graag actief meedenken en zelf de logica achter de dingen ontdekken.”

Kathy De Vos studeerde meertalig secretariaat en stadsgids, keramist en herborist en werkt als verzekerings-en beleggingsadviseur. Gidsen ziet Kathy als een uit de hand gelopen hobby; enkele jaren terug startte ze in het Gravensteen en nu gidst ze op verschillende locaties.

In het MSK geeft ze rondleidingen rond verschillende thema's. Ze laat de groep graag actief meedenken en de logica achter de dingen ontdekken. Als fan van Jheronimus Bosch houdt ze enorm van De Kruisdraging, niet zozeer omdat ze het ‘mooi’ vindt maar omdat er zoveel over te vertellen valt.

Foto: Noé Lagaert

Kathy De Vos

Lieze De Middeleir

“Coole weetjes en interactieve spelletjes ontbreken niet in mijn rondleidingen.”

Lieze De Middeleir

“Coole weetjes en interactieve spelletjes ontbreken niet in mijn rondleidingen.”

Lieze De Middeleir studeerde vrije beeldende kunsten en kunsteducatie en werkt als kunstenaar en onderzoeker voor HoGent. Als student werd ze lid van Schoonvolk! en in 2018 ontwikkelde ze enkele workshops rond de MSK-tentoonstelling Medardo Rosso. Daarna ‘bleef ze plakken’ als gids.

Lieze gidst het liefst rond moderne werken omdat ze haar toehoorders daarbij kan meenemen in alle vooruitgang en verandering in de kunstwereld van die tijd. In haar rondleidingen legt ze de klemtoon op beleven en inleven: 'Hoe veranderen de kleuren als je dichtbij staat?' of 'Waarom zou de kunstenaar dat zo gedaan hebben?'. Ook coole weetjes en interactieve spelletjes zullen niet snel ontbreken.

Haar lievelingswerk is Zonnige boom van Emile Claus.

Lieze De Middeleir

Marianne Devogele

“Ik laat me bij een rondleiding graag inspireren door het moment.”

Marianne Devogele

“Ik laat me bij een rondleiding graag inspireren door het moment.”

Marianne Devogele studeerde lichamelijke opvoeding, geneeskunde, behoud en beheer van actuele kunst en museumgids. Ze werkte o.m. als leerkracht en arts en richtte ook twee boekhandels op. 

Marianne gidst voornamelijk in de tijdelijke tentoonstellingen van het MSK en brengt graag kennis over op een didactische manier. Ze laat zich bij een rondleiding graag inspireren door het moment, bijvoorbeeld door de fries rondom het gebouw.

Martine Audenaert

“Door de restauratie van het Lam Gods in het MSK wou ik hier heel graag gidsen.”

Martine Audenaert

“Door de restauratie van het Lam Gods in het MSK wou ik hier heel graag gidsen.”

Martine Audenaert studeerde verpleegkunde en museumgids en volgde diverse vakken over de middeleeuwen en de nieuwe tijd aan UGent. Oorspronkelijk werkte ze als instrumentiste in het operatiekwartier van het UZ Gent, sinds 1999 is ze ook actief als gids.

Eén van Martine's grote passies is De aanbidding van het Lam Gods; ze kan je werkelijk alles vertellen over de restauratie. Daarnaast is Martine ook geboeid door iconografie. Ze geeft o.m. rondleidingen over hoe heiligen te herkennen aan de hand van hun iconografie en over de verloren beeldtaal op schilderijen van oude meesters.

Haar favoriete kunstwerk is De Man van smarten van Maarten van Heemskerck om wille van de vele betekenislagen die in het werk zitten.

Foto: Noé Lagaert

Martine Audenaert

Miguel De Clercq

“Ik nam deel aan een try-out van de LGTBQ+ rondleiding en werd daarna een van de gidsen.”

Miguel De Clercq

“Ik nam deel aan een try-out van de LGTBQ+ rondleiding en werd daarna een van de gidsen.”

Miguel De Clercq studeerde Germaanse talen, Nederlands-Engels. Hij geeft les aan volwassenen in de opleiding gids/reisleider bij CVO Groeipunt Gent en is er ook coördinator van de opleidingen gids/reisleider en behoudsmedewerker erfgoed en art handler. Hij was ook enige tijd actief als stadsgids.

Nadat Miguel deelnam aan een try-out van de LGTBQ+ themarondleiding besloot hij ze zelf ook te gidsen. Zijn favoriete werken zijn Zonnige boom en De ijsvogels van Emile Claus.

Foto: Noé Lagaert

Miguel De Clercq

Paul Sioncke

“De 19de en begin 20ste eeuw boeien me enorm, de dynamiek in de kunst gaat dan hand in hand met de ontwikkelingen in stad en maatschappij.”

Paul Sioncke

“De 19de en begin 20ste eeuw boeien me enorm, de dynamiek in de kunst gaat dan hand in hand met de ontwikkelingen in stad en maatschappij.”

Paul Sioncke was 20 jaar lang actief als economist in de zakenwereld. Daarna besloot hij ruimte te maken voor zijn ondergesneeuwde passies - kunst, geschiedenis en Gent – en studeerde hij voor gids.

In zijn interactieve rondleidingen probeert hij steeds verbanden te leggen en mensen zelf tot inzichten te brengen. Hij is enorm geboeid door de 19de en de eerste helft van de 20ste eeuw en door hoe de dynamiek in de kunst dan hand in hand gaat met de snelle ontwikkelingen in de stad en de maatschappij. Een van zijn favoriete werken is dan ook De idioot bij de vijver van Frits Van den Berghe.

Foto: Noé Lagaert

Paul Sioncke

Pieter Duysburgh

“Telkens ik voor De begonia’s sta, wil ik een gieter vastgrijpen en mee het bloemenperk besproeien.”

Pieter Duysburgh

“Telkens ik voor De begonia’s sta, wil ik een gieter vastgrijpen en mee het bloemenperk besproeien.”

Pieter Duysburgh studeerde sociologie en journalistiek. Momenteel finaliseert hij ook een gidsenopleiding. Pieter maakt deel uit van het Artshizzle-team dat inzet op creatieve teambuildings in het MSK. Daarnaast gidst hij ook de LGTBQ+ tour, hij vindt het fijn om werken uit de collectie vanuit dit perspectief te benaderen. Pieter wil mensen vooral écht doen kijken en hen aansporen om hun eigen idee van een kunstwerk te vormen.

Elke week heeft hij wel een ander favoriet werk, maar momenteel is het De begonia’s van Jenny Montigny. Wanneer hij voor dat schilderij staat wil hij erin stappen, een gieter vastgrijpen en mee het weelderige bloemenperk besproeien.

Foto: Noé Lagaert

Pieter Duysburgh

Saskia Benoit

“In Psyche van Paul De Vigne komen mythologie, beeldhouwkunst, vakmanschap en schoonheid mooi samen.”

Saskia Benoit

“In Psyche van Paul De Vigne komen mythologie, beeldhouwkunst, vakmanschap en schoonheid mooi samen.”

Saskia Benoit studeerde kunstwetenschappen en is actief als commercieel bediende bij een bedrijf dat deuren produceert. In het MSK werkt ze als gids en atelierbegeleider.

Tijdens haar rondleidingen laat ze mensen graag zelf ontdekken en verwonderd zijn. Saskia is ook een grote verhalenverteller, ze houdt zowel van mythologische als van diepmenselijke, waargebeurde verhalen. Haar lievelingskunstwerk is dan ook het frêle beeldhouwwerk Psyche van Paul De Vigne. In dit werk komen mythologie, beeldhouwkunst, vakmanschap en schoonheid voor haar mooi samen.

Saskia De Keyser

"Ik leg graag extra nadruk op de rol en representatie van vrouwelijke kunstenaars en vrouwen in de kunst.”

Saskia De Keyser

"Ik leg graag extra nadruk op de rol en representatie van vrouwelijke kunstenaars en vrouwen in de kunst.”

Saskia De Keyser studeerde Germaanse talen en vertaler/tolk. Ze werkt als vertaler en was ook gedurende 6 jaar programmatrice bij het Brussels Queer Film Festival Pink Screens.

Saskia geeft de LGBTQ+ rondleiding vanuit haar liefde voor die community en voor kunst. Binnen deze rondleiding legt ze graag extra nadruk op de rol/representatie van vrouwelijke kunstenaars en vrouwen in de kunst. Binnen de LGBTQ+ rondleiding is De nimf Salmacis en Hermaphroditus van François-Joseph Navez haar favoriete werk.

Foto: Noé Lagaert

Saskia De Keyser

Sofie Steen

“Ik neem kleuters en jongeren graag mee op ontdekkingstocht door het MSK.”

Sofie Steen

“Ik neem kleuters en jongeren graag mee op ontdekkingstocht door het MSK.”

Sofie Steen studeerde talen (Engels, Nederlands en Zweeds) en cultuurmanagement. In haar jobs als gids, als lesgever NT2 en als schrijftolk staan mensen steevast centraal.

Met haar rondleidingen wil ze de fantasie van haar publiek prikkelen en is er altijd plaats voor een vleugje zottigheid. Ze neemt kleuters en jongeren graag mee op ontdekkingstocht door het MSK met De Kruisdraging van Jheronimus Bosch als kers op de taart.

Foto: Noé Lagaert

Sofie Steen

Valerie De Witte

“Slow art is echt mijn kopje thee: samen met het publiek van kunst genieten door te vertragen.”

Valerie De Witte

“Slow art is echt mijn kopje thee: samen met het publiek van kunst genieten door te vertragen.”

Valerie De Witte studeerde geschiedenis en vergelijkende moderne letterkunde. Ze werkte eerder als redacteur en recensent, vandaag combineert ze haar freelance gidswerk met copywriting en studiebegeleiding.

Haar museumgidseindwerk, een themarondleiding over de kleur blauw, vormde haar start in het MSK. In haar rondleidingen gaat ze graag interactief te werk en ze werkte al themarondleidingen uit over klassieke mythologie en over dood en rouw. Daarnaast is slow art echt haar ‘cup of tea’.

Haar lievelingswerk is Zittende vrouw bij het venster van een van haar favoriete schilders: Rik Wouters. Ze herkent zich in de vrouw die aan het dagdromen slaat na het lezen van een boek.

Foto: Noé Lagaert

Valerie De Witte

Wim Van Driessche

“Mijn rondleidingen zijn interactief en anekdotisch.”

Wim Van Driessche

“Mijn rondleidingen zijn interactief en anekdotisch.”

Wim Van Driessche studeerde kunstwetenschappen. Hij is actief als freelancejournalist, kunstenaar en leerkracht. In zijn rondleidingen gaat Wim graag interactief en anekdotisch te werk en spitst hij zich toe op de late middeleeuwen (gotiek en renaissance) en de eerste helft van de 20e-ste eeuw. Hij geeft duiding bij de werken vertrekkende van het materiaal, de voorstelling en de kunsthistorische context.

Zijn lievelingswerk zijn de ontwerptekeningen voor Mon livre d’heures van Frans Masereel.

Foto: Noé Lagaert

Wim Van Driessche

Zoë Croegaert

“Door bezoekers aan te moedigen hun eigen verhaal aan kunstwerken te koppelen, komen ze echt tot leven.”

Zoë Croegaert

“Door bezoekers aan te moedigen hun eigen verhaal aan kunstwerken te koppelen, komen ze echt tot leven.”

Zoë Croegaert studeerde theater en werkte enkele jaren als actrice in het jeugdtheater. In haar rondleidingen legt ze graag de nadruk op verhalen.

Door verhalen te vertellen en bezoekers aan te moedigen ook hun eigen verhaal aan kunstwerken te koppelen, komen werken volgens haar echt tot leven. Eén van haar favorieten is De Kruisdraging. De levendigheid en dramatiek van de personages en de ongewone compositie spreken haar enorm aan. “Een meesterwerk”.

Zoë Croegaert HS

Eric Reynaerts

“Ik gids graag voor klasgroepen uit het secundair onderwijs, ze vormen een ideaal klankbord om interactief mee te werken.”

Eric Reynaerts

“Ik gids graag voor klasgroepen uit het secundair onderwijs, ze vormen een ideaal klankbord om interactief mee te werken.”

Eric Reynaerts studeerde voor leerkracht plastische kunsten. Nadien was hij jaren werkzaam in het secundair (kunst)onderwijs. Sinds zijn pensioen gidst hij in het MSK. Daarnaast is hij ook actief als plastisch kunstenaar en stelt hij regelmatig tentoon.

Als gids is Eric vooral geboeid door de tijdelijke MSK-tentoonstellingen maar ook voor de vaste collectie gaat hij steeds op zoek naar nieuwe invalshoeken. Gezien zijn verleden in het onderwijs geeft Eric graag rondleidingen aan klasgroepen uit het secundair onderwijs, daarnaast gidst hij ook voor blinden en slechtzienden.

Vanitasstilleven van Hendrick Andriessen is één van zijn favoriete werken uit de collectie, de thematiek komt ook terug in zijn eigen werk.

Foto: Noé Lagaert

Eric Reynaerts

Nienke Vander Slock

“De bijzonderheden en verhalen achter de werken zijn zaken waar ik graag over vertel.”

Nienke Vander Slock

“De bijzonderheden en verhalen achter de werken zijn zaken waar ik graag over vertel.”

Nienke Vander Slock liep stage in het MSK en noemt het vandaag haar tweede thuis. In haar rondleidingen vertelt ze graag over de bijzonderheden en verhalen achter de werken, zowel in de permanente collectie als in de tijdelijke tentoonstellingen van het MSK. Daarnaast begeleidt ze ook ateliers voor kinderen en jongeren waarin ze hen prikkelt met kunstwerken en nadien aanspoort om zelf creatief aan de slag gaan.

Haar lievelingswerk is De lezing door Emile Verhaeren van Théo Van Rysselberghe, voor haar een subliem voorbeeld van verschillende kunstdisciplines die verweven worden.

Foto: Noé Lagaert

Nienke Vander Slock

Louise van de Werve

“Ik gids graag over tuinen en natuur, het gelaat, stillevens en schilders van de Leiestreek.”

Louise van de Werve

“Ik gids graag over tuinen en natuur, het gelaat, stillevens en schilders van de Leiestreek.”

Louise van de Werve studeerde kunstgeschiedenis en conservatie en restauratie van boeken en papier. Later volgde ze ook een opleiding voor museumgids.

Louise gidst graag over onderwerpen als tuinen en natuur, het gelaat (expressie-schoonheid-lelijkheid), banale voorwerpen in de kunst, stillevens of schilders van de Leiestreek. In haar rondleidingen focust ze onder meer op het samen leren kijken en op de creatieve kracht van de kunstenaars.

Haar favoriete werken zijn Maria met Kind van Simon Bening, Portret van Marguerite Van Mons van Théo Van Rysselberghe en Landschap met kreeftenvissers van Roelant Savery.

Foto: Noé Lagaert

Louise van de Werve

Petja Gekiere

“In Wasvrouwen van Etretat dwaalt je blik van het ene witte kapje naar het andere en uiteindelijk richting de wolken.”

Petja Gekiere

“In Wasvrouwen van Etretat dwaalt je blik van het ene witte kapje naar het andere en uiteindelijk richting de wolken.”

Petja Gekiere studeerde kunstwetenschappen en startte meteen daarna als gids in het MSK. Ook is ze als lector beeld verbonden aan de Odisee hogeschool.

Ze gidste de voorbije jaren in talrijke tijdelijke tentoonstellingen, van Paris-Bruxelles tot Van Eyck, maar ook in de vaste collectie. In haar rondleidingen focust Petja op schilderkunst en ontleedt ze graag een werk in de diepte met haar publiek, of het nu volwassenen of kinderen zijn. Ze houdt ervan om een werk vanuit een dialoog te bespreken en om kunstwerken uit verschillende periodes met elkaar te verbinden.

Haar lievelingswerk is Wasvrouwen in Etretat omdat de wasvrouwen hierin door hun arbeid één lijken te worden en hun handelingen lijken te versmelten met de beweging van de wolken en de geluiden van de zee.

Foto: Noé Lagaert

Sylvie Brems

“Het is fijn om met diverse groepen indrukken uit te kunnen wisselen.”

Sylvie Brems

“Het is fijn om met diverse groepen indrukken uit te kunnen wisselen.”

Sylvie Brems studeerde voor handelsingenieur en werkte vele jaren in marketing & communicatie. Na een opleiding is ze sinds 2017 actief als gids. Ze deelt graag haar passie voor kunst, cultuur en geschiedenis met verschillende doelgroepen in het Nederlands, Frans of Engels. Ze vindt het fijn om met elke groep indrukken uit te wisselen en focust graag op specifieke interesse punten.

Haar favoriete MSK-werken zijn onder meer De meesterschilder van Jan Frans Verhas, De ijsvogels van Emile Claus en Haven. Opus 2 van Victor Servranckx.

Foto: Noé Lagaert

Sylvie Brems

Wim Provoost

“Samen in gesprek gaan over kunstwerken is een ideale manier om barrières te slopen.”

Wim Provoost

“Samen in gesprek gaan over kunstwerken is een ideale manier om barrières te slopen.”

Wim Provoost studeerde geschiedenis en godsdienstwetenschappen en heeft een grote interesse in kunst(-geschiedenis). In het dagelijks leven is hij directeur van Sint-Lievenscollege Business, gidsen doet hij in zijn vrije tijd. In het kader van zijn opleiding tot museumgids gidste hij in het MSK een NT2-rondleiding voor anderstalige nieuwkomers over tradities bij sleutelmomenten in het leven. Samen in gesprek gaan over kunstwerken vindt hij een ideale manier om barrières te slopen.

Momenteel gidst Wim de LGBTQ+ rondleidingen, hij vindt het super boeiend om via vertrouwde werken een minder gekend verhaal te brengen. Hij gaat graag met bezoekers in gesprek over de kunstwerken en tracht op een interactieve manier samen het verhaal te vertellen.

Het werk dat hij stiekem van een museummuur mee naar huis zou willen nemen is De heilige Hiëronymus van Jheronimus Bosch; hij vindt het zowel levendig als dramatisch en houdt van de satirische ondertoon.

Mieke Vyncke

“Bezoeken aan kunstenaarsateliers en lesreeksen of reizen rond kunst zijn voor mij telkens opnieuw een onvergetelijke ervaring.”

Mieke Vyncke

“Bezoeken aan kunstenaarsateliers en lesreeksen of reizen rond kunst zijn voor mij telkens opnieuw een onvergetelijke ervaring.”

Mieke Vyncke studeerde onder meer schilderkunst en museumgids. Al vele jaren combineert ze haar job als leerkracht geschiedenis met het geven van rondleidingen in verschillende Gentse musea.

Voor haar rondleidingen haalt ze inspiratie uit de talrijke culturele reizen en uitstappen die ze maakte en de vele lesreeksen die ze volgde rond kunst. Ze gidst graag in tijdelijke tentoonstellingen of rond goden en mythologie. Ze houdt van een interactieve aanpak en gidst ook in het Engels en het Frans.

Haar lievelingswerk in de collectie is De heilige Hiëronymus van Jheronimus Bosch.

Catherine Lampo

“Ik leg graag de historische, formele of inhoudelijke echo’s tussen kunstwerken bloot.”

Catherine Lampo

“Ik leg graag de historische, formele of inhoudelijke echo’s tussen kunstwerken bloot.”

Catherine Lampo is programmator van de cursussen moderne en hedendaagse kunst bij Amarant en daarnaast als vele jaren actief als gids. Dankzij de gezamenlijke tentoonstelling Hareng Saur: Ensor en de hedendaagse kunst van het MSK en S.M.A.K. ontdekte ze de rijkdom van de MSK collectie. Nadien ‘bleef ze plakken’ en sinds 2010 gidst ze ook in het MSK.

Haar favoriete insteek voor een rondleiding is het blootleggen van de historische, formele of inhoudelijke echo’s tussen verschillende kunstwerken. Wanneer ze een rondleiding in de MSK-collectie geeft zal Oude dame met maskers niet vaak ontbreken als boeiende illustratie van hoe Ensor de conventies binnen de portretkunst op zijn kop zette.

Lisa Man

“Al filosoferend en spelend gaan we samen op zoek naar mooie verhalen achter de schilderijen.”

Lisa Man

“Al filosoferend en spelend gaan we samen op zoek naar mooie verhalen achter de schilderijen.”

Lisa Man studeerde dramatische kunsten en is al bijna twintig jaar actief als atelierbegeleider en gids in het MSK.

Al spelend, filosoferend en met veel humor neemt ze jonge en oudere kinderen graag op sleeptouw door het MSK om samen de mooie verhalen achter de schilderijen te ontdekken. Aansluitend laten de kinderen hun eigen fantasie de vrije loop in het atelier van het museum.

Lisa Man HS

Rozemarijn De Keyser

“Een vleugje humor, 'une petite histoire' en wistjedatjes primeren. Dat het olieverf op doek is, kan je op het label lezen.”

Rozemarijn De Keyser

“Een vleugje humor, 'une petite histoire' en wistjedatjes primeren. Dat het olieverf op doek is, kan je op het label lezen.”

Rozemarijn De Keyser organiseert teambuildings en andere activiteiten in musea met Artshizzle. Daarnaast werkt ze als creative voor verschillende bedrijven rond mensen verbinden, gamification en nudging.

Haar rondleidingen zijn nooit statisch; ze houdt van een wisselwerking tussen kunst, kijker en gids. Ook zorgt ze altijd voor een vleugje humor, 'une petit histoire' en diverse wistjedatjes.

Rozemarijn is fan van kunst uit de Middeleeuwen omwille van het andere denkkader en de soms naïeve representatie. Maar ook de symboliek van Gustave Van de Woestyne of de zintuiglijke cadans in Written Room van Parastou Forouhar in de ingang van het museum bekoren haar.

Rozemarijn 2