Ensor kwalificeerde deze prent als de meest klassieke van zijn composities. De figuren zijn vrijwel alle ontleend aan de plafondschilderingen van Michelangelo in de Sixtijnse kapel en zijn beeldhouwwerk “De verrezen Christus” in de Santa Maria sopra Minerva in Rome. Over Michelangelo verscheen in 1876 een uitgebreide serie artikelen in de Gazette des Beaux-Arts. De Christusfiguur kende Ensor waarschijnlijk uit die aflevering, en ook het beeldhouwwerk wordt in de Gazette des Beaux-Arts afgebeeld. De vier andere hoofdrolspelers in de prent zijn alle personages uit de Sixtijnse kapel, met van links naar rechts de Farizeeër met de hoge hoed, de profeet Ezechiël (de figuur die zijn mantel over zijn hoofd heeft geslagen), de profeet Jesaja en een van de zgn. ‘ignudi’, voorstellingen van naakte geïdealiseerde mannen. Ook de mannen- en vrouwenkop links vertonen sterke verwantschap met figuren van Michelangelo in de Sixtijnse kapel.
Kunstenaar |
James Ensor
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Michelangelo
RKD
|
|
Titel | De zilverling van Caesar |
Datering | 1888 |
Periode | 19de eeuw |
Techniek | ets AAT |
Collectie | prentenkabinet |
Objectnaam |
ets
AAT
reproductiegrafiek AAT |
Inventarisnummer | 1998-B-62 |
Herkomst |
aankoop
Taevernier, Auguste (coll.) 1998 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1998-B-62 |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/4079/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus | 300055874 religieuze symboliek AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
11D
Christus
Iconclass
12A43 Tempel Iconclass 12A521 hogepriester Iconclass 25D13(SILVER) mineralen en metalen: zilver Iconclass 31A71 man Iconclass 31A72 vrouw Iconclass 31D120 jongensjaren Iconclass 31D13 adolescente, jonge vrouw, juffrouw Iconclass 31D14 volwassen man Iconclass 41D221(TOP HAT) hoofddeksel: hoge hoed Iconclass 44D2 belastingen en financiële administratie Iconclass 44D21 belasting innen Iconclass 44D211 belasting betalen Iconclass 44D23 financiële administratie ~ belastingen Iconclass 46A1266 Julius Caesar (een van de negen achtenswaardige mannen) Iconclass 46B31 geld Iconclass 46B311 muntstuk Iconclass 48(+431) kunst (+ kopie, kopiëren) Iconclass 61B2(MICHELANGELO) historische figuur (MICHELANGELO) Iconclass 61F(SIXTINE CHAPEL) namen van historische gebouwen, sites, straten, enz. (SIXTIJNSE KAPEL) Iconclass 73 Nieuwe Testament Iconclass 73C72473 Christus (in de tempel) in gesprek met Farizeeën over de cijnspenning aan Caesar Iconclass |
School / Stijl |
fantastiek
satire AAT historisme AAT |
Henri Leys, Henri de Braekeleer, James Ensor / Loys Delteil. - Paris : Chez l'Auteur, 1925 (nr. 62) |
James Ensor : Catalogue illustré de ses gravures ; Leur description critique et l'inventaire des plaques = Geïllustreerde catalogus van zijn gravures ; Hun kritische beschrijving en inventaris van de platen = Illustrated catalogue of his engravings ; Their critical description and inventary of the plates / Auguste Taevernier. - Ledeberg (Gent) : Erasmus Boekhandel bv Amsterdam, 1973 (nr. 62) |
James Ensor by Luc Tuymans (Exhibition London, Royal Academy of Arts, 29.10.2016 - 29.02.2017) / Luc Tuymans, Adrian Locke, Herwig Todts, Gerrit Vermeiren, Xavier Tricot, Anna Testar, Beatrice Gullström, Alison Hissey, Carola Krueger. - London : Royal Academy of Arts, 2016 (p. 27 (ill. 9)) |
James Ensor, Occasional Modernist : Ensor's artistic and social ideas and the interpretation of his art / Herwig Todts. - Turnhout : Brepols, 2018 (p. 356 (ill. 145)) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |