In 1889 maakte Ensor een zelfportret naar een foto. Op de foto staat hij voor een venster van het huis van de familie Rousseau aan de Vautierstraat 20 in Brussel. Met één arm leunend op een vensterbank en de andere in de zak van zijn jasje poseert hij voor de fotograaf. Door het raam is nog juist een vrouw zichtbaar, vermoedelijk Mariette Rousseau. Op de eerste staat van de ets “Mijn portret met doodshoofd” waarvan zich een uniek exemplaar bevindt in de verzameling van Mu.ZEE in Oostende, zien we een vrij getrouwe kopie naar de foto. Op de tweede en derde staat heeft Ensor zijn gezicht ontvleesd. Alleen zijn haren sieren de schedel nog, terwijl zijn ogen, evenals op de foto, de toeschouwer aankijken. Achter het raam op de vensterbank links ligt een schedel terwijl de vrouwenfiguur geheel verdwenen is.
Kunstenaar |
James Ensor
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | Mijn portret met doodshoofd |
Datering | 1889 |
Periode | 19de eeuw |
Techniek | ets AAT |
Opschriften en merken | signatuur links onderaan: ENSOR |
signatuur en jaartal buiten de voorstelling, rechts onderaan: James Ensor 1889 | |
opschrift rechts onderaan: Mon portrait squelettisé | |
opschrift op de achterzijde: AT | |
opschrift op de achterzijde: D 67 | |
Collectie | prentenkabinet |
Objectnaam | ets AAT |
Inventarisnummer | 1998-B-67-2 |
Herkomst |
aankoop
Taevernier, Auguste (coll.) 1998 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1998-B-67-2 |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/4087/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300124534
zelfportretten
AAT
300056485 fantastische kunst AAT 300189808 figuurvoorstellingen AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
11R5
(verpersoonlijkingen van een) Vanitas, de vergankelijkheid van het leven
Iconclass
22C5 weerspiegeling (licht in het algemeen) Iconclass 31A21 menselijk skelet, geraamte Iconclass 31A211 (menselijke) schedel Iconclass 31A2212 ogen Iconclass 31A2245 hand Iconclass 31A22621 haar Iconclass 31A231 staande mannelijke figuur Iconclass 31D14 volwassen man Iconclass 31F11 doodshoofd, schedel (symbool van de Dood) Iconclass 41A3321 gesloten venster Iconclass 41D2121 overjas Iconclass 48C513 portret, zelfportret van een schilder Iconclass 61B2(JAMES ENSOR) historische figuur (JAMES ENSOR) Iconclass |
School / Stijl |
fantastiek
satire AAT symbolisme AAT |
Henri Leys, Henri de Braekeleer, James Ensor / Loys Delteil. - Paris : Chez l'Auteur, 1925 (nr. 67) |
James Ensor : Catalogue illustré de ses gravures ; Leur description critique et l'inventaire des plaques = Geïllustreerde catalogus van zijn gravures ; Hun kritische beschrijving en inventaris van de platen = Illustrated catalogue of his engravings ; Their critical description and inventary of the plates / Auguste Taevernier. - Ledeberg (Gent) : Erasmus Boekhandel bv Amsterdam, 1973 (nr. 67) |
James Ensor : Tekeningen en prenten / Robert Hoozee, Sabine Bown-Taevernier, Jan Frederik Heijbroek. - Antwerpen : Mercatorfonds, 1987 (p. 205, nr.14ob) |
James Ensor ou la fantasmagorie / Michel Draguet. - Paris : Éditions Gallimard, 1999 (nr. 65) |
200 jaar verzamelen : Collectieboek Museum voor Schone Kunsten Gent / Arnout Balis, Robert Hoozee, Maximiliaan P.J. Martens, Paul Van Haute. - Gent : Ludion, 2000 (p. 269 (ill. 126)) |
James Ensor : Schrecken ohne Ende (Ausstellung Wuppertal, Von der Heydt-Museum, 12. Oktober 2008 - 8. februar 2009) / Gerhard Finckh, Joachim Heusinger von Waldegg, Herwig Todts, Norbert Hostyn. - Wuppertal : Von der Heydt-Museum, 2008 |
James Ensor : An Intimate Portrait (exhibition New York, Gladstone Gallery, 06.11.2021 - 15.01.2022) / Sabine Taevernier, Herwig Todts, Xavier Tricot, Susan Maria Canning. - New York City : Gladstone Gallery, 2021 (p. 79, 127, cat. 11) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |