De invloed van zijn Italiaanse reizen op het oeuvre van Georges Dufrénoy kan moeilijk overschat worden. Niet alleen was de kennismaking met het werk van meesters van de Renaissance zoals Titiaan en Tintoretto cruciaal voor de ontwikkeling van zijn manier van schilderen, ook het mooie landschap en het licht in het Toscaanse landschap fascineerden hem mateloos. Door het afwisselen van transparante en dekkende verflagen - wat hij zag bij onder andere Tintoretto - slaagde Dufrénoy er in om, ondanks de snelle en brede toets die zijn werk naar de grenzen van de abstractie voert, steeds een treffende atmosferische weergave van het landschap te creëren. De stadszichten van Toscaanse steden nemen een omvangrijke plaats in zijn oeuvre. De omgeving van Siena is een representatief werkje van Dufrénoy in het collectie van het Museum voor schone Kunsten. Naast de stilistische kenmerken is de verstilling en de eenzaamheid die het werk uitstraalt typerend voor het volledige oeuvre van Dufrénoy. De Omgeving van Siena werd door de Stad Gent aangekocht op de Salon van Gent in 1922. Dufrénoy is wellicht niet de meest inventieve of belangrijke kunstenaar van het fauvisme. Toch kan niet ontkent worden dat hij er in slaagde, als ‘peintre de la solitude’ een eigen en origineel oeuvre te scheppen dat kan gezien worden als een synthese van de belangrijkste stromingen van de avant-garde aan het begin van de twintigste eeuw. […] Dufrénoy est un synthétiste, […], qui sent par larges impressions et peint par grandes touches, sacrifiant presque toujours le détail inutile à l’ensemble, guidé par la lumineuse loi d’amour, capable d’éclairer les vrais artistes décidés à asservir la matière à leurs fins, et à lui imposer leur volonté pour en extraire le maximum de beauté. (Deroudille, 1984, p. 22)
Kunstenaar |
Georges Dufrénoy
RKD
|
---|---|
Titel | De omgeving van Siena |
Datering | 1911 |
Periode | 20ste eeuw |
Plaats | Siena TGN |
Opschriften en merken | jaartal en signatuur rechts onderaan: 1911 Dufrenoy |
Collectie | schilderkunst AAT |
Objectnaam | olieverfschilderijen AAT |
Inventarisnummer | 1922-AC |
Herkomst |
aankoop
salon Gent 1922 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1922-AC |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/894/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300015636
landschappen
AAT
300015571 stadsgezichten AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
11Q712
exterieur van een kerk
Iconclass
24F firmament, hemel Iconclass 25H1 landschappen in een gematigd klimaat Iconclass 25H113 hoge heuvel Iconclass 25I stadsgezicht en stadslandschap met door de mens gebouwde constructies Iconclass 25I12 gezicht op een stad, stadspanorama, omtrek van een stad Iconclass 25I146 stadswallen Iconclass 25I3 boerderij of alleenstaand huis in een landschap Iconclass 26A wolken Iconclass 41A143 vrijstaande woning in de stad Iconclass 41A17 boerderij (gebouw) Iconclass 47I411 boomgaard Iconclass 61D(ITALY) geografische namen van landen, regio’s, bergen, rivieren, enz. (ITALIË) Iconclass 61D(TUSCANY) geografische namen van landen, regio’s, bergen, rivieren, enz. (TOSCANE) Iconclass 61E(SIENA) namen van steden en gemeenten (SIENA) Iconclass |
School / Stijl |
expressionisme
AAT
modernisme AAT |
Catalogus van het Museum van Schoone Kunsten Gent : II: Moderne Meesters / Georges Chabot, Fritz Van Loo. - Gent : Ad. Hoste, 1932 (p. 60) |
Museum voor Schone Kunsten Gent : Catalogus schilderkunst ; Deel I: 14de - 18de eeuw ; Deel II: 19de - 20ste eeuw / Robert Hoozee, Johan De Smet, Bruno Fornari, Ruth Monteyne. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 (dl. II, p. 138-139 (ill.)) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |