Lezing: Theodoor Rombouts, de ontsluiering van een Vlaamse… | MSK Gent
Ga naar inhoud (Enter)

Lezing: Theodoor Rombouts, de ontsluiering van een Vlaamse caravaggist

26.03.23
11:00 – 12:30
lezing MSK 225
Paulus Pontius I, naar Anthony van Dyck, 'Portret van Theodoor Rombouts uit de Iconographie, ed. 1759', RKD, Den Haag, inv. 200210072, MAG, PREC/31G1
Paulus Pontius I, naar Anthony van Dyck, 'Portret van Theodoor Rombouts uit de Iconographie, ed. 1759', RKD, Den Haag, inv. 200210072, MAG, PREC/31G1

In de Geschiedenis der Antwerpse Schilderschool (1897) omschrijft Max Rooses Theodoor Rombouts (1597-1637) als "de Antwerpse meester voor wie het nageslacht het onrechtvaardigst was geweest" en die "het minst verkreeg van den roem, waar hij aanspraak op mocht maken".

Die uitspraken hebben hun geldigheid nog niet verloren. Het leven en werk van Rombouts is tot vandaag, haast 150 jaar na Rooses’ woorden, slechts beperkt bestudeerd geweest. Nochtans nam Rombouts’ Antwerpse collega, Anthony van Dyck (1599-1641), hem op in zijn gegraveerde portrettengalerij met ‘uomini illustri’ of mannen van grote betekenis uit de artistieke, politieke en intellectuele wereld.

Hoe kan het dat de artistieke nalatenschap van Rombouts als ‘vir illustris’ na zijn dood naar de vergetelheid is verwezen? En waarom was Van Dyck ervan overtuigd dat hij een plaats verdiende in zijn Iconografie? Wie was Theodoor Rombouts als artistieke persoonlijkheid en wat maakt zijn oeuvre bijzonder? Waarom mag hij, zoals Rooses het verwoordde, vandaag toch aanspraak maken op roem?