Frederik Engel Jeltsema, De dans, 1905

Het MSK heeft ongeveer 400 medailles in haar verzameling. Het grootste deel van dit unieke ensemble werd aangekocht op de ‘Salon de la Médaille’ van de wereldtentoonstellingen te Brussel (1910) en Gent (1913). De Gentse verzameling geeft een uitstekend beeld van de (inter)nationale medaillekunst uit de late 19de en vroege 20ste eeuw.

lees meer

Tot aan de 19de eeuw werden medailles vooral ontworpen in functie van onderscheidingen of herinneringen aan belangrijke gebeurtenissen. Vanaf de tweede helft van de 19de eeuw onderging deze kunstvorm grote wijzigingen. Meer en meer werden medailles vrije, artistieke creaties. De introductie van de reduceerbank of verkleiningsmachine bood kunstenaars en in het bijzonder beeldhouwers, de mogelijkheid om hun ontwerp te reduceren tot een medaille. 

Zij beschouwden de medaille als een bas-reliëf in miniatuur en werkten daarbij met een veel hoger reliëf dan de vroegere stempelsnijders. Daarnaast gebruikten ze een grote variatie aan patines, die allerlei bijzondere kleurschakeringen en speciale effecten opleverden. Ook de traditionele ronde vorm van de medailles werd steeds vaker verlaten. Deze vernieuwde medaillekunst werd internationaal gepromoot en verspreid. Numismatische verenigingen organiseerden graveerwedstrijden voor jonge artiesten, verzorgden publicaties en waren de initiatiefnemers van de grote internationale salons.