Wie de komende weken het MSK bezoekt, heeft veel kans om er An Pierlé aan het werk te zien. Ze installeert zich in de museumzalen, waar ze zich laat inspireren door kunst, akoestiek en de toevallige klanken van een levend museum. Pierlé verhuist haar piano en computer van zaal tot zaal, zoals ze er zelf zin in heeft.

Wat de residentie uiteindelijk oplevert, laat de muzikante volledig vrij. Bovendien nodigt ze ook een aantal mensen uit die ze boeiend vindt: een fotograaf, schrijver, kunstenaar, muzikant… Pierlé vertaalt al haar indrukken naar iets nieuws. Ze noemt het ‘serendipity in progress’: toevalligheden die gaandeweg een vaste vorm aannemen!

Ga zelf in gesprek of op de foto
Elke dag kunnen bezoekers ook één uur lang polaroïd-selfies nemen bij de piano, of in gesprek gaan met de muzikante. Ze streeft ernaar om op werkdagen tussen 10u en 15u in het museum aanwezig te zijn. Eén uur per dag mogen anderen haar intieme, afgebakende universum even betreden om er polaroïds te maken, voor selfies, voor een goed gesprek… En die kan je dan weer delen met de Instagram en Facebook van het Museum, via #mskgent.

Het msk als evidente keuze voor Pierlé
Het was de tentoonstelling rond Marthe Donas, vorig jaar in het MSK, die haar naar het museum haalde. Voeg daarbij het prachtige gebouw en de impressionante collectie en het is duidelijk waarom An Pierlé voor haar ‘experiment’ het MSK Gent uitkoos. Als het een succes blijkt, wil ze het experiment graag overdoen in andere musea, in New York bijvoorbeeld…

An Pierlé aan het werk
An Pierlé aan het werk
Gepubliceerd op 22.06.17