Vanaf 21 oktober exposeert het MSK Gent voor het eerst het exceptionele legaat van Jozef en Fernand De Blieck. Het omvat vijfentwintig zeldzame schilderijen en beeldhouwwerken van voornamelijk kunstenaars actief in Sint-Martens-Latem en de Leiestreek. Ze worden voor het eerst getoond bij de volledig vernieuwing van de vaste collectie van het museum.

Twee bijzondere verzamelingen
De kunstwerken brachten de afgelopen 50 jaar in de beslotenheid van twee privéverzamelingen door. Ze werden per erfenis overgelaten aan het MSK, dat al een sterke traditie heeft in de kunst van de Leiestreek.
Het genereuze gebaar brengt niet alleen lang vergeten, maar schitterende kunstwerken opnieuw onder de aandacht. Het legaat versterkt tevens het reeds aanwezige ensemble van kunstwerken uit deze periode en illustreert de aantrekkingskracht van het museum als kenniscentrum van Belgische kunst omstreeks 1900.

Emile Claus, Zonnige dreef, 1903
Emile Claus, Zonnige dreef, 1903

Nauwe banden met de lokale kunstenaars
Een groot deel van het legaat is afkomstig uit de verzameling van Joseph De Blieck (1866-1927), een Aalsterse brouwer, liberale politicus, mecenas en kunstverzamelaar. De Blieck was nauw bevriend met Valerius De Saedeleer (1867-1941) en George Minne (1866-1941), en dat verklaart het grote aantal werken van hen in het legaat. Maar daarnaast bevat het ook schilderijen van Emile Claus (1849-1924), Albijn Van den Abeele (1835-1918) en Gustave Van de Woestyne (1881-1947), die stuk voor stuk waardevolle verwervingen voor de museumcollectie zijn. Hieronder bekijken we een aantal toppers in meer detail.

Valerius De Saedeleer, Winterlandschap in Wales, ca. 1914-1…
Valerius De Saedeleer, Winterlandschap in Wales, ca. 1914-1918

Bijzonder aandeel Valerius De Saedeleer
In het legaat springt het aandeel De Saedeleer in het oog: niet minder dan 11 schilderijen. Vaak gaat het om werken die tot nog toe enkel via zwart-witafbeeldingen bekend waren... Absolute hoofdwerken zijn Einde van een mooie dag (1905), Pachthoeve in de sneeuw (1907), Winterlandschap in Wales (ca. 1916) en Klein dorp onder de sneeuw (1933).

Met de reeds in de museumcollectie aanwezige werken van De Saedeleer kan het MSK via het legaat de evolutie van de kunstenaar op de voet volgen, gaande van zijn periode in Sint-Martens-Latem en Tiegem voor de Eerste Wereldoorlog, en Wales tijdens de oorlog, tot Etikhove waar de kunstenaar vanaf 1921 tot zijn dood verblijft. Zijn vriend De Blieck woonde ongeveer twintig kilometer verderop in Geraardsbergen, dwars door de Vlaamse Ardennen.

Beeldhouwwerk door George Minne
Naast De Saedeleer is ook Minne goed vertegenwoordigd in het legaat. Hoewel het MSK Gent reeds de meest uitgebreide museale collectie van beeldhouwwerken en tekeningen van Minne in bezit had, vormt het legaat ook hier een prachtige aanwinst. Zo wordt het nu mogelijk om van bepaalde beelden verschillende versies te tonen in verschillende materialen, gaande van brons en hout, tot marmer en graniet. Op die manier kunnen we Minnes manier van werken en de verwerking van één voorstelling in diverse media aanschouwelijk maken.

Gustave Van de Woestyne, Deeske, 1902
Gustave Van de Woestyne, Deeske, 1902

Gustave Van de Woestyne
Tot slot verdient een klein, maar exquis schilderij van Gustave Van de Woestyne de aandacht. Kort na zijn aankomst in Sint-Martens-Latem schilderde de jonge kunstenaar een portret ten voeten uit van Deeske (1902). Voor de kunstenaar werd deze eenvoudige pachter naderhand één van zijn favoriete modellen die in tal van schilderijen als een typebeeld terugkeert.

Gepubliceerd op 20.10.17