collectie
25 cm x 25 cm x 28 cm
Inv. 2017-JR

Met de herinstallatie van de vaste collectie brengt het MSK ook een reeks recente aanwinsten op zaal. Daarbij ook 'Smart', een bijzonder gips van Auguste Rodin.

Rodins band met België
Fransman Auguste Rodin had een bijzondere band met België. De kunstenaar bouwde er een netwerk van hechte vrienden uit en zijn werk werd gefêteerd in progressieve kringen als 'Les Vingt' en bekroond op de officiële salons. Ook met Gent had Rodin een bijzondere band. In 1880 ontving hij er op het kunstsalon zijn eerste en enige gouden medaille.

Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat de actieve commissie van het Museum voor Schone Kunsten Gent rond 1900 ijverde om een belangrijk werk van Rodin aan te kopen voor de collectie: de volledige beeldengroep van 'De burgers van Calais'. Ondanks Rodins aanbod tegen een vriendenprijs ontbrak het de stad helaas aan de middelen om over te gaan tot aankoop. Uiteindelijk verwierf men voor het museum twee vergrotingen van de kop van 'Pierre de Wissant', één van de burgers.

Smart: uit privécollectie naar het MSK
Midden 1915 schonk Auguste Rodin het beeld 'Smart' aan schrijver en kunstcriticus Emile Verhaeren - zelf in de MSK-collectie vereeuwigd op Théo Van Rysselberghe's 'De Lezing door Emile Verhaeren'. De directe aanleiding was een voorleessessie waar Rodin met Verhaerens oorlogsgedichten had kennisgemaakt. Marthe Verhaeren, de weduwe van de in 1916 overleden schrijver, schonk het beeld aan diens hechte vriend André Fontainas. Na het overlijden van Fontainas in 1948 bleef het beeld in familiaal bezit.

Naar aanleiding van de tentoonstelling 'Verhaeren Verbeeld', die het MSK in het najaar van 2016 bracht, nam het museum het beeldhouwwerk in bruikleen. De Vrienden van het Museum konden het bijzondere beeld aansluitend verwerven, en sinds 21 oktober 2017 is het te bewonderen naast de andere Rodins in de collectie.

'Smart' is een mooi voorbeeld van de zgn. découpage-techniek van Rodin, een techniek die hij regelmatig gebruikte door elementen uit grotere beeldengroepen te isoleren en afzonderlijk uit te werken. De beeldhouwer hernam de kop onder meer in de 'Hellepoort' (ca. 1880-1890), in 'Fugit Amor' (ca. 1885), en 'Ugolino' (tussen 1882 en 1906).