collectie
olieverfschilderij: 117,2 cm x 135,2 cm
S-86

De roeping van de heilige Matteus was in de zestiende en zeventiende eeuw een geliefd onderwerp. Ook Marinus van Reymerswale heeft verscheidene versies van het thema geschilderd. De versie uit het Museum van Gent is een eigenhandige repliek naar een iets ouder werk uit de verzameling Thyssen in Madrid. Het werk is gedateerd 4 mei 1536 op een blaadje papier achter Matteus die zijn handen in deemoed kruist. De latere apostel en evangelist Matteus was aanvankelijk tollenaar of belasting-ontvanger. Tollenaars werden vaak beschouwd als afpersers en zondaars. Het verhaal van zijn roeping vinden we in zijn evangelie terug.Van Reymerswale was afkomstig uit Zeeland en studeerde aan de universiteit van Leuven. Als schilder kreeg hij zijn opleiding in Antwerpen. Opmerkelijk voor zijn stijl zijn de spitse, bewogen lijnvoering, de maniëristische uitrekking van de figuren en de zakelijkheid waarmee de voorwerpen geschilderd zijn. De voorstelling geeft een goed beeld van de bedrijvigheid en van het interieur van toenmalige ontvangstkantoren met de vele rekeningen, notulen en papierrollen.