collectie
23,8 cm x 32,1 cm
1935-J

Armand Heins aan het schilderen in openlucht is een vroeg werk van Théo Van Rysselberghe. Op een tuinbank onder een parasol is centraal op het paneel Armand Heins van op de rug te zien die aan het schilderen is. Links van hem staat een geitje te grazen dat vastgebonden is aan de parasol. Op de achtergrond zijn struiken geschilderd en het zicht wordt gebroken door verschillende bomen. Armand Heins was een goede vriend van Van Rysselberghe. Net als Jean Delvin en Fernand Scribe was Heins een van de meest vooraanstaande leden van de Cercle Artistique et Littéraire van Gent. Naast zijn invloed als vooraanstaand criticus, illustrator en kunstenaar was Heins vooral een pionier voor Vlaanderen in de monumentenzorg. Hij maakte onder meer honderden litho’s en tekeningen die het middeleeuwse Gent, dat grotendeels verdwenen was, opnieuw deden herleven. Hoewel het om een vroeg werk van Van Rysselberghe gaat en het neo-impressionisme nog niet volledig tot ontwikkeling lijkt gekomen getuigt dit kleine werkje toch reeds van een grote doeltreffendheid en originaliteit in de blik van de kunstenaar.

Op een bijzonder realistische manier weet Van Rysselberghe een rustige, eenzame atmosfeer te scheppen van een kunstenaar die ingetogen maar geconcentreerd zit te schilderen in zijn tuin. Van Rysselberghe slaagt erin om een impressionistische weergave van de atmosfeer te schilderen en tegelijkertijd de indruk van realisme te behouden. Kenmerkend zijn de vlugge maar berekende toetsen, de eenvoudige maar doeltreffende compositie en het ingetogen maar evenwichtig kleurenpalet. Het geitje onderaan links werd geschilderd door Armand Heins zelf. Hoewel deze toevoeging compositorisch niet noodzakelijk lijkt voegt het toch een speels en levendig aspect toe.