Net zoals pakweg New York in onze tijd was Brugge tijdens de vijftiende eeuw 'the place to be' voor creatief, ondernemend en innoverend talent. Niet enkel Jan van Eyck en Hans Memling kwamen in de stad wonen, ook de literatuur en polyfone muziek ontwikkelde er zich. Hetzelfde was in mindere mate ook het geval voor steden als Gent, Doornik en Brussel. Zowel de economische als culturele voorwaarden waren er aanwezig om de migratie van geschoolde arbeidskrachten aan te trekken, en er was ook voldoende kapitaal om een aanzienlijke vraag naar luxeproducten in stand te houden. Deze situatie creëerde wat we ‘een creatieve omgeving’ kunnen noemen, de context waarbinnen de ‘Vlaamse primitieven’ hun vernieuwende stijl konden introduceren.

Jan Dumolyn is mediëvist en als hoofddocent verbonden aan de Universiteit Gent. Hij publiceerde over diverse aspecten van het middeleeuws Vlaanderen, waarbij de sociaal-economische geschiedenis en de rol van het culturele leven in Brugge zijn bijzondere aandacht genieten. Samen met Andrew Brown (Massey University, Auckland) stond hij aan de basis van het bij Cambridge University Press verschenen Medieval Bruges, c. 850-1550. Jan Dumolyn maakt deel uit van het wetenschappelijk comité dat het MSK bijstaat in de inhoudelijke ontwikkeling van de tentoonstelling 'Van Eyck. Een optische evolutie'.

Hubert en Jan Van Eyck, Aanbidding van het Lam Gods (detail…
Hubert en Jan Van Eyck, Aanbidding van het Lam Gods (detail), 1432, © Lukasweb.be - Art in Flanders vzw, foto: Dominique Provost