Tijdens de wereldtentoonstelling van 1900 ontmoet Etha Fles in Parijs de kunstenaar Medardo Rosso. Etha (1857-1947) is leerling van de eerste Damesklas van de Rijksacademie in Amsterdam, schrijver, kunstcriticus en organisator van spraakmakende tentoonstellingen. Medardo is afkomstig uit een totaal andere wereld en voor haar als beeldhouwer nog onbekend. Maar Etha is onmiddellijk diep onder de indruk van zijn werk, zijn visie en zijn persoonlijkheid.

Ze besluit hem financieel en affectief te ondersteunen. Zij regelt tentoonstellingen, wijdt publicaties aan hem en verzorgt zijn public relations. Hoewel haar financiële middelen door de beurscrash van 1912 plots uitgeput blijken, blijft hun warme band bestaan tot zijn dood in 1928. Dankzij Etha Fles worden Rosso´s beelden uiteindelijk voor het eerst opgenomen in musea in Italië. Zijn onnavolgbaar cadeau aan háár is een geheel nieuwe manier van kijken.

De zoektocht naar een verre verwant
Een toevallige ontdekking van een kleine tekening tussen familie-papieren startte de zoektocht van Ellen Struick (1946) naar Etha Fles. Op zoek naar sporen van werk en levensloop van deze eigenzinnige bloedverwante raadpleegde ze bibliotheken, archieven en collecties. Zo bracht ze afgelopen jaar een bezoek aan de gastvrije familie van Rosso in Milaan en de Rosso-collectie in Barzio, Italië.

Haar bevindingen vormen de basis van een publicatie over Etha Fles, waar ze op dit moment aan werkt. Haar recente vondst van Etha's memoires werpt daarbij een nieuw licht op Etha Fles en op haar relatie met Medardo Rosso. tijdens deze lezing brengt Ellen het verhaal van de vrouw en haar band met de kunstenaar.

Over de spreker
Beeldhouwkunst vormt in het leven van Ellen Struick al jaren lang een rode draad. Het begon met de intensieve uitoefening van haar hobby: het beeldhouwen in steen. Ruim 8 jaar was zij verbonden aan Museum Beelden aan Zee in Scheveningen waar zij o.a. rondleidingen verzorgde. Ze was een van de oprichters van een rondleidersgroep voor de beeldenexpositie in het historische hart van Den Haag. Door haar rondleidingen op het landgoed van Joop van Caldenborgh werd ze ook vertrouwd met de abstracte beeldhouwkunst van de Caldic-collectie.

Etha Fles in haar studio in Rome, 1911, MSK Gent
Etha Fles in haar studio in Rome, 1911, MSK Gent