De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel. In tegenstelling tot vele kunstenaars die graag op de scène staan, staat Edgard Tytgat (Brussel, 1879 – 1957) liever in de coulissen. Van hieruit slaat hij het schouwspel nauwkeurig gade, om het op zijn eigen poëtische manier in een persoonlijk schouwtoneel opnieuw vorm te geven. Zoals anderen voor de herinnering een foto maken schildert Tytgat een schilderij. Een tafereel, niet zoals het is, maar zoals hij het met de rijke  verbeeldingskracht die hem eigen was, gezien heeft: spontaan, naïef en speels. Het venster is zijn lens. Ze staat tussen de waarneming en de weergave in. En deze bijzondere lens bracht hem vreugde en geluk. « Une fenêtre, quel bonheur », schrijft hij.  « C’est par la fenêtre en effet qu’on respire et qu’on inspire. »

Lieven Van Den Abeele is kunsthistoricus en kunstcriticus. Als publieksmedewerker verbonden aan het MSK

Edgard Tytgat, 'Herinnering aan een zondag (detail), 1926, …
Edgard Tytgat, 'Herinnering aan een zondag (detail), 1926, MDD - Museum Dhondt-Dhaenens, Deurle (Sint-Martens-Latem)

Verwante activiteiten