'The Aeromodeller' van Panamarenko werd in 1980 aangekocht door het S.M.A.K. naar aanleiding van de tentoonstelling 'Kunst in Europa na ‘68' en is één van de meest iconische werken uit de museumcollectie van het S.M.A.K.

In 2004 onderging het werk een grootschalige restauratie onder leiding van het toenmalige hoofd conservatie en restaurator van het S.M.A.K., Frederika Huys. In dit gesprek tussen Frederika Huys en Jo Coucke (kunsthistoricus en curator) worden de verschillende aspecten van de restauratie van dit werk afgetoetst aan de kunsthistorische en inhoudelijke waarde binnen het oeuvre van Panamarenko.

Frederika Huys (°1973) is eigenaar en senior conservator bij 'The Protocol Room', een studio gespecialiseerd in de conservatie en restauratie van hedendaagse kunst, opgericht in 2010. Ze begon haar carrière in 1997 met het onderzoeksproject 'Conservation and restauration of Contemporary Artworks' in opdracht van de Vlaamse Gemeenschap. Van 1998 tot 2010 was ze hoofd conservatie van het S.M.A.K.

Jo Coucke (°1955) is zelfstandig kunsthistoricus en curator. Hij schrijft en geeft lezingen over internationale hedendaagse beeldende kunst, maakt tentoonstellingen en is lid van de Belgische Vereniging van Kunstcritici. In de jaren 1980 was hij wetenschappelijk assistent van Jan Hoet in het Museum van Hedendaagse Kunst van Gent, het latere S.M.A.K. Van 1986 tot 2016 was hij kunsthistorisch medewerker van Deweer Gallery in Otegem, de galerie van Panamarenko, waar hij een jarenlange professionele relatie met de kunstenaar ontwikkelde.

Panamarenko, 'The Aeromodeller', 1969-71, Collectie S.M.A.K.
Panamarenko, 'The Aeromodeller', 1969-71, Collectie S.M.A.K.