Deze dubbelzijdige tekening door James Gillray is een zeldzaam werk gemaakt door één van de beste Britse satirische kunstenaars uit de 18de eeuw. Historisch hangt de tekening samen met grafisch werk van William Hogarth. Daarenboven vormt dit werk een interessante schakel tussen het werk van James Ensor en de Britse sociale en politieke satirische kunstenaars die hem zo sterk beïnvloedden, met name Thomas Rowlandson, Hogarth en Gillray zelf. Het werk dateert vermoedelijk van de laatste levensjaren van de kunstenaar. In 1894 maakt het toonaangevende Belgische tijdschrift L’art moderne gewag van het verband tussen Ensor en Gillray. Deze opinie deelt Emile Verhaeren wanneer hij over Ensor schrijft in 1908. De vader van Ensor was Brits en het is waarschijnlijk dat James Ensor satirisch werk van kunstenaars als Hogarth en Gillray ontdekte in zijn vaders uitgebreide bibliotheek en de vele 19de-eeuwse publicaties over het onderwerp die in omloop waren. Er zijn een aantal aspecten in het werk van Ensor die erg schatplichtig zijn aan de traditie van de Britse 18de-eeuwse satirische kunstenaars, zoals zijn belangstelling voor de gezichtsuitdrukking en de karikatuur, zijn fascinatie voor sociale en politieke onrust en de weergave van de menigte of van overbevolkte taferelen. Gillray in het bijzonder was getalenteerd om de menigte af te beelden en zijn straatscenes zijn vol met details zoals uithangborden, vlaggen, tekens en leuzen even goed als mensen opgeslorpt in allerhande activiteiten. Gillray en Ensor delen verder een grote interesse voor Napoleon, het onderwerp van deze tekening. Ging Gillray in zijn prentkunst zeer precies en gecontroleerd te werk, in deze tekening is zijn stijl bijzonder vrij.
Kunstenaar |
James Gillray
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | Lijst van onderwerpen die ‘het talent van de Britse kunstenaars waardig zijn' |
Datering | 1805 |
Periode | 19de eeuw |
Collectie | prentenkabinet |
Objectnaam | inkttekening |
Inventarisnummer | 2009-D-verso |
Herkomst |
aankoop
Hyman, Timothy, Ravenscroft, Judith Londen 2009 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/2009-D-verso |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/5825/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus |
300033898
historiestukken
AAT
300189808 figuurvoorstellingen AAT |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
48C524
tekening, schets
Iconclass
49L8 inscriptie, opschrift Iconclass |
School / Stijl | romantiek AAT |
British Vision : observatie en verbeelding in de Britse kunst 1750-1950 (tentoonstelling Gent, Museum voor Schone Kunsten, 6 oktober 2007 - 13 januari 2008) / Robert Hoozee, John Gage, Timothy Hyman, Andrew Dempsey, Anne Lyles, Martin Postle. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 ; Brussel : Mercatorfonds, 2007 (cat. 45) |
British Vision : Observation and Imagination in British Art 1750-1950 (exhibition Ghent, Museum voor Schone Kunsten, 6 October 2007 - 13 January 2008) / Robert Hoozee, John Gage, Timothy Hyman, Andrew Dempsey, Anne Lyles, Martin Postle. - Ghent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 ; Brussel : Mercatorfonds, 2007 (cat. 45) |
Un numéro, un destin. Au service de Napoléon (exposition Mons, Memorial Museum, 13.06.2015 - 27.09.2015) / Corentin De Favereau de Jeneret, Guillaume Blondeau, Cédric Istasse. - Mons : Mons Memorial Museum, 2015 (p. 71 (ill.)) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |