Vanaf het midden van de jaren 1920 verliet Constant Permeke gaandeweg de hoekige stijl van zijn eerste naoorlogse jaren. Vooral in zijn talrijke landschappen en zeegezichten hanteerde hij een directe en soms informele stijl, zoals in De boerderij. De verf is zwaar aangebracht en ruw geborsteld in brede penseelstreken. Permeke beperkte zich vaak tot enkele kleuren. Hier gebruikte hij overwegend groene en donkerbruine tinten met een enkel wit accent. De bomen op de voorgrond domineren het landelijke tafereel waardoor het schilderij ondanks het eerder kleine formaat een monumentaal karakter krijgt.
Kunstenaar |
Constant Permeke
RKD
VIAF
Wikidata
|
---|---|
Titel | Boerderij |
Datering | ca. 1928 |
Periode | 20ste eeuw |
Opschriften en merken | signatuur rechts onderaan: Permeke |
Collectie | schilderkunst AAT |
Objectnaam | olieverfschilderijen AAT |
Inventarisnummer | 1928-AZ |
Herkomst |
aankoop
Galerie Le Centaure Brussel 1928 |
Bewaarplaats | In depot |
Permalink | https://mskgent.be/collection/work/data/1928-AZ |
IIIF Manifest | https://imagehub.mskgent.be/iiif/3/8482/manifest.json |
Art & Architecture Thesaurus | 25H landschappen Iconclass |
---|---|
Trefwoorden Iconclass |
25G11
groep bomen
Iconclass
25G3 bomen Iconclass 25I3 boerderij of alleenstaand huis in een landschap Iconclass 41A16 landelijke huisvesting, met name landhuis, villa, cottage Iconclass 41A17 boerderij (gebouw) Iconclass 46A14 boeren Iconclass 46A222 landelijk leven, plattelandsleven Iconclass |
Catalogus van het Museum van Schoone Kunsten Gent : II: Moderne Meesters / Georges Chabot, Fritz Van Loo. - Gent : Ad. Hoste, 1932 (p. 117) |
Museum voor Schone Kunsten Gent : Catalogus schilderkunst ; Deel I: 14de - 18de eeuw ; Deel II: 19de - 20ste eeuw / Robert Hoozee, Johan De Smet, Bruno Fornari, Ruth Monteyne. - Gent : Museum voor Schone Kunsten Gent, 2007 (dl. II, p. 261) |
Heb je een vraag of wil je meer informatie over dit object? Laat het ons weten via collectie.msk@stad.gent |