De ‘jupons’ van de Revolutie

Aansluitend vindt een kleine tentoonstelling plaats over de rol van de vrouw tijdens de Franse Revolutie: “De Marianne-figuur in de kunst verbeeldde niet alleen de jonge Franse Republiek en de Vrijheid. Ze was geen ideaal of allegorisch beeld, maar bestond echt, en was getekend naar de trekken van een alledaagse schone. Vrouwen streden net zo goed als mannen in de revolutionaire stoottroepen. Enkelingen slaagden er zelfs in om een politieke rol te spelen, doch hun lot was veelal beklagenswaardig. Zo was er Théroigne de Méricourt, een vrijheidsstrijdster, die in 1792 op de barricaden stond en uiteindelijk als ‘waanzinnige’ opgesloten werd in La Salpêtrière, zoals de zogenaamde ‘Hyena’ waarvan Géricault een portret maakte, en waar ze 20 jaar later stierf.

 

Lees meer over de 'jupons' in de volgende dossiers

 

NL

 

Dossier 1
'Vrouwen en de Franse Revolutie' dossier gerealiseerd door het Archief- en Onderzoekscentrum voor Vrouwengeschiedenis

 

Dossier 2
'De vrouwen en de revoluties van de 18e eeuw' dossier gerealiseerd door het
Archief- en Onderzoekscentrum voor Vrouwengeschiedenis

 

FR

 

Dossier 1
'Femmes et Révolution française', dossier réalisé par le
Centre d’Archives et de Recherches pour l’Histoire des Femmes


Dossier 2
'Les révolutions du XVIIIe siècle et les femmes', dossier réalisé par le
Centre d’Archives et de Recherches pour l’Histoire des Femmes

 

 

 

 

 



Anoniem (Franse school), Portret van een vrouw (De warmoezenierster) – ca. 1795, ©  Lyon, Musée des Beaux-Arts