zaalzicht van Aquilizan
deelnemerster project plaatst haar bootje bij het kunstwerk van Aquilizan
detailm kartonnen bootje
verzamelde kartonnen dozen in museum voor project
oude valiezen op een rij
scheepstouwen
klas werkt samen met hun leerkracht aan het maken van bootjes
Isabel Aquilizan toont aan de kleuters hoe een bootje te maken
meisje knipt uit karton
Alfredo aquilizan werkt samen met twee kindjes aan een bootje
kindje die aan een bootje werkt in het museum
3 migrantenjongeren werken samen aan een bootje
Turks meisje met hoofddoek maakt een bootje samen met een workshopbegeleider
kartonnen bootjes op een tafel
klas tonen hun bootjes voor  het schilderij Het Vlot van de Medusa
kinderen brengen hun bootjes naar het forum
jongere draagt zijn bootje op zijn hoofd met op achtergrond schilderij vlot van de medusa
Opbouw in het forum
zaalicht op Het werk van Isabel en Alfredo Aquilizan in opbouw.
detail installatie met kanrtonnen bootjes
detail installatie Aquilizan met een scheepsbel
installatie Aquilizan

Parallel met de tentoonstelling Géricault. Fragmenten van mededogen, organiseert het museum een project van de hedendaagse kunstenaars Alfredo & Isabel Aquilizan. Het kunstenaarsduo, zelf geëmigreerd uit de Filipijnen naar Australië werken vaak rond verplaatsing en migratie. Ze focussen niet alleen op het individu met een persoonlijk verhaal, maar ook op de relatie met de andere in een nieuwe omgeving.

Aan de hand van workshops betrekken ze jongeren en migranten bij hun project om samen een grootschalige installatie te maken. Verwijzend naar de idee van verhuizing, vervoer, en beweging maken de kunstenaars steeds gebruik van gerecycleerd huishoudelijk en reismateriaal.

Bij de opening is de installatie meestal niet af, en kan elke bezoeker tijdens de tentoonstelling verder bouwen aan dit perpetueel work in progress. De correlatie met de recente harde feiten rond Lampedusa en het Vlot van de Medusa laat geen twijfel en kadert in "50 jaar Migratie" te Gent.

Voor dit project was het museum op zoek naar allerlei materialen en riep ook scholen, gezinnen, organisaties, ...op om mee te bouwen aan de installatie door het maken van kartonnen bootjes en vlotjes.

Oude valiezen, speelgoedbootjes en schipmodellen, gebruikte touwen, roeispanen, reddingsvesten, netten, ankers, allerlei materiaal dat gelinkt kan worden met een schip maar ook met een schipbreuk en héél veel gebruikte bruine kartonnen dozen vormden de basiselementen waarmee Alfredo en Isabel Aquilizan het kunstwerk gebouwd hebben.

De kunstenaars bezochten ook de haven en brachten allerlei materiaal terug mee.

Verwijzend naar de idee van migratie en beweging maken de kunstenaars gebruik van gerecycleerde kartonnen dozen. Aan schoolgroepen, organisaties, gezinnen, werd gevraagd bootjes en vlotjes te maken.

Alle creaties werden samengebracht in de installatie. Verschillende groepen werkten samen met de kunstenaars aan de bootjes in het museum.

Zowel kinderen van de kleuterschool als de lagere school werden uitgenodigd om deel te nemen aan de workshops.

De kunstenaars begeleiden de workshops en gaan met de kinderen zelf aan de slag.

Satéstokjes werden o.a. gebruikt om de bootjes samen te houden of dienden als zeilmasten van de bootjes.

Isabel en Alfredo Aquilizan proberen ook zoveel mogelijk migrantenjongeren te betrekken bij hun projecten.

Geleidelijk aan vulden de ruimtes van de workshops zich met bootjes.

Het schilderij 'Het vlot van de Medusa' vormde het uitgangspunt van de workshops van de schoolgroepen.

De installatie werd opgebouwd in het forum van het museum.

Elke dag werden er nieuwe elementen toegevoegd aan de installatie.

Voornamelijk bootjes en oud scheepsmateriaal werden toegevoegd aan het houten geraamte van de installatie.

De bezoeker kan tijdens de tentoonstelling verder bouwen aan dit 'work in progress'.