BRITISH VISION

Observatie en verbeelding in de Britse kunst 1750-1950

 

Het was decennia geleden dat in Europa nog een overzicht van Britse kunst te zien was. In het Gentse museum waren alle grote namen vertegenwoordigd: Hogarth, Gainsborough, Stubbs, Blake, Fuseli, Constable, Turner, Burne-Jones, Millais, Rossetti, Spencer, Sutherland, Bacon, Hockney, enz. Het ging hier echter niet alleen om een overzicht van twee eeuwen Britse kunst. De tentoonstelling wilde vooral het eigenzinnige en unieke karakter ervan in beeld brengen.

 

FOCUS OP ENGLISHNESS

 

Wat maakt de Britse kunst zo typisch Brits? Om dat duidelijk te maken focuste de tentoonstelling op twee fundamentele kenmerken die de originaliteit van de Britse kunst bepalen: een talent tot observatie en een neiging tot het visionaire. Hogarth en Constable bijvoorbeeld blijven de toeschouwer verwonderen met hun scherpe observatie van de werkelijkheid. Het visionaire en fantastische vinden we terug bij figuren als Blake en Bacon. Het werk van Turner en Spencer brengt dan weer een synthese tussen die twee ogenschijnlijk tegenstrijdige visies.

 

EEN UNIEKE VERZAMELING MEESTERWERKEN

Voor het publiek was deze tentoonstelling een langverwachte gelegenheid om de Britse kunst te leren kennen. Het landschap, het portret en conversation piece, de satire en sociaal geëngageerde kunst, de literair en bijbels geïnspireerde kunst van de Pre-Rafaëlieten, de typische kunst uit de Eerste en Tweede Wereldoorlog, dat alles was te bewonderen in een tentoonstelling met maar liefst meer dan 300 schilderijen, beelden, tekeningen, prenten en foto's van uitzonderlijk niveau. De talrijke bruiklenen van meesterwerken uit gerenommeerde musea zoals de Tate Gallery, het Victoria and Albert-Museum, het Yale Centre for British Art, maar ook uit kleinere collecties en privé-verzamelingen maakte van deze tentoonstelling een uniek evenement.