Max Ernst – Vegetatie

Max Ernst  Vegetatie

In dit poëtische schilderijtje uit 1925 gaat Max Ernst op een onorthodoxe, gevoelvolle manier om met de verfmaterie en associeert hij op ongedwongen wijze landschappelijke elementen. Het dateert uit de periode waarin Ernst de overgang maakt van figuratieve naar meer abstracte composities. We kunnen het proces goed volgen: de kunstenaar laat de verf, die vrij is aangebracht, contrasteren met het tegelijk strakke en losse grafische aspect van de ingekraste lijnen. De grattage of krabtechniek ontwikkelt Ernst als plastisch equivalent van zijn frottage of doordruktechniek met houtskool of potlood op papier, een techniek waarmee de kunstenaar de surrealistische 'écriture automatique' in zijn teken- en schilderkunst introduceert. Het museum kocht Vegetatie in 1999, als eerste werk in de collectie van het internationale surrealisme.

Formaat

H: 27 cm
B: 20 cm

Techniek

Olieverf op karton, gekleefd op paneel

Jaartal

1925

copyright

© SABAM Belgium