James Ensor – Pierrot en skelet in een gele toga
James Ensor – Pierrot en skelet in een gele toga

James Ensor  Pierrot en skelet in een gele toga

In Pierrot en skelet in een gele toga combineerde Ensor op originele wijze zijn interesse voor het stilleven en zijn voorliefde voor travestie. De stillevenachtige enscenering wordt overschreden waardoor het tafereel een fantastisch karakter krijgt en 'dode zaken' dienst doen als levende organismen. Ook stilistisch is het werk zeer kenmerkend.

James Ensor  Pierrot en skelet in een gele toga

Tijdens de jaren 1890 schilderde Ensor graag op een kleiner formaat. In deze meer intieme werken wordt het grafische element duidelijker, zoals in dit schilderij. Het kleurgebruik is helder en fris, waardoor de morbide dimensie van het tafereel enigszins wordt getemperd ten voordele van het groteske en het fantastische. Ensor zelf was getraumatiseerd door enkele contacten met het gerecht: het faillissement van zijn vader in 1875 en een rechtszaak tegen zijn moeder wegens schending van het copyright in 1892-1893. Het is niet uitgesloten dat Pierrot en skelet in een gele toga hiermee in verband kan gebracht worden. De verbeelding, het heldere coloriet en de technische mogelijkheden van Ensor komen in dit werk tot een treffende synthese.

Formaat

H: 38 cm
B: 48 cm

Techniek

Olieverf op doek

Jaartal

1893

copyright

© SABAM Belgium