Omgeving van Rogier van der Weyden – Madonna met anjer
Omgeving van Rogier van der Weyden – Madonna met anjer
Omgeving van Rogier van der Weyden – Madonna met anjer
Omgeving van Rogier van der Weyden – Madonna met anjer

Omgeving van Rogier Van der Weyden  Madonna met de anjer

Dit intieme paneeltje uit ca. 1480 gaat terug op een verloren schilderij van Rogier van der Weyden, een van de grote zogeheten Vlaamse Primitieven. Het werk was bestemd voor een privéruimte. Dat leiden we af uit het kleine formaat. Misschien was dit het middenstuk van een drieluik. De hoge kwaliteit blijkt uit de warme kleuren en de verfijnde manier waarop de stoffen zijn geschilderd. Het overheersende rood wijst vooruit naar Christus' lijden. Dat rechtvaardigt de toeschrijving aan een schilder uit de omgeving van Van der Weyden zelf.

Omgeving van Rogier Van der Weyden  Madonna met de anjer

Maria kijkt naar een rode anjer en Jezus op haar schoot maakt een zegenend gebaar. De anjer is het symbool van de liefde en het huwelijk. Hier verwijst de bloem naar Christus' lijden, het bewijs van Gods liefde voor de mens. Beelden als deze hielpen de kijkers bij hun gebed, door hen te herinneren aan het offer van Christus en de verlossing die daarmee gepaard ging.De figuur van Maria-met-kind werd in tal van varianten voorgesteld. Op het originele werk waar de Madonna met de anjer een gekopieerde variant van is, zit Maria ten voeten uit voor een rozenhaag. Soms wordt de neutrale achtergrond vervangen door een zicht op een landschap of een tuin die naar het Paradijs verwijst. Er kunnen engelen of heiligen aanwezig zijn. Het kan gaan om een twee- of een drieluik, met het portret van één of twee schenkers.Een andere Madonna uit de collectie is van de Meester van Frankfurt.

Omgeving van Rogier Van der Weyden  Madonna met de anjer

Maria kijkt naar een rode anjer en Jezus op haar schoot maakt een zegenend gebaar. De anjer is het symbool van de liefde en het huwelijk. Hier verwijst de bloem naar Christus' lijden, het bewijs van Gods liefde voor de mens. Beelden als deze hielpen de kijkers bij hun gebed, door hen te herinneren aan het offer van Christus en de verlossing die daarmee gepaard ging.

Omgeving van Rogier Van der Weyden  Madonna met de anjer

De figuur van Maria-met-kind werd in tal van varianten voorgesteld. Op het originele werk waar de Madonna met de anjer een gekopieerde variant van is, zit Maria ten voeten uit voor een rozenhaag. Soms wordt de neutrale achtergrond vervangen door een zicht op een landschap of een tuin die naar het Paradijs verwijst. Er kunnen engelen of heiligen aanwezig zijn. Het kan gaan om een twee- of een drieluik, met het portret van één of twee schenkers.Een andere Madonna uit de collectie is van de Meester van Frankfurt.

Formaat

H: 34,9 cm
B: 23,6 cm

Techniek

Olieverf op paneel

Jaartal

ca. 1480